Ik zie vaak mensen lopen die met de voeten naar buiten lopen. Is dat niet ongezond?

Ik bedoel dat bij een stap de tenen niet naar voren wijzen, maar opzij naar buiten.
Mensen lopen er ook erg 'schommelig' door, maar het lijkt me ook niet goed voor je lichaam. Of valt dat wel mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Een neef van mij liep ook zo, met de voeten naar buiten, tot hij allerlei klachten kreeg, aan knieeen en heupen. Met vele oefeningen, is het toch nu beter, niet helemaal zoals het hoort. Maar de klachten zijn over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je expres zo gaat lopen, is dat niet echt goed voor je knieën en heupen, en in mindere mate je enkels. Maar als je voeten nu eenmaal wat naar buiten staan, bijvoorbeeld omdat je voeten zo staan, of omdat de spieren rondom je heupen aan één kant veel slapper zijn dan aan de andere kant, dan is het afhankelijk van de oorzaak soms nog schadelijker op termijn om te proberen om je voeten in een houding neer te zetten die voor jou niet natuurlijk is. Als het gaat om een disbalans in spierkracht dan is het natuurlijk beter om daar iets aan te doen, maar bij een aangeboren heupafwijking of afwijking van de voeten, geeft correctie van de voethouding soms meer klachten dan niet corrigeren. En soms is correctie ook wél nodig, maar dat hangt helemaal af van de oorzaak van die afwijkende houding, van de klachten en van de conditie van de overige spieren en gewrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de ene mens staan de voeten naar buiten (O-benen) bij de ander naar binnen (X-benen) en bij anderen staan ze recht, het is maar hoe je bent geboren, niemand is volmaakt.