Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe herken je ptss bij iemand anders?

Op internet vind ik heel veel symptomen en kenmerken hoe je bij jezelf ptss herkent. Zoals nachtmerries en flashbacks. Alleen hoe herken je het echter bij iemand anders? Het liefst zonder aan die persoon te hoeven vragen of hij of zij last heeft van dit of dat. Maar het is geen vereiste want ik snap dat dat moeihlijk kan zijn

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Pieterke
3 jaar geleden
Ik denk dat alleen een deskundige dat kan vaststellen en dat die meer informatie nodig heeft. Jij geeft als voorbeeld flashbacks en nachtmerries. Die symptomen kunnen ook bij andere "kwalen" passen en het geldt voor veel symptomen dat ze mij meerdere "kwalen" kunnen passen. Ik gebruik het woord "kwalen"omdat ik even niet op een beter woord kan komen.
Antoni
3 jaar geleden
@Pieterke, je kan in plaats van "kwalen" het woord "aandoeningen" gebruiken. PTSS is ook een aandoening. Een aandoening is een afwijking van de gezonde toestand van lichaam of geest. Het is een overkoepelend begrip voor de verzameling van symptomen, syndromen, klinische tekens, ziekten, handicaps, letsels en vormen van RSI.
Pieterke
3 jaar geleden
Dank je Antoni.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat kun je niet herkennen. De meeste mensen met PTSS tonen hiervan weinig aan de buitenwereld.
Iemand die snel prikkelbaar is, zonder goede reden woede-uitbarstingen heeft of overdreven schrikachtig is, zou PTSS kunnen hebben. Maar dat kan ook wijzen op wat anders, het hoeft dus niet.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding