Mag een huisarts een telefonisch klacht van mij declareren als telefonisch consult aan de zorgverzek?

Ik kreeg een mail van Volg je Zorg.nl dat er iets gewijzigd was in mijn account. Ik zag daar dat het een recentelijke toestemming betrof die ik aan mijn huisarts gegeven zou hebben om gegevens uit te wisselen. Hier op belde ik de assistente en vertelde dat ik nooit die toestemming heb gegeven, ook niet mondeling. Zij zou het aan de huisarts doorgeven en die zou mij dan terugbellen. Dit valt wél onder ""telefonisch consult"" zei zij. Mag dit???

Weet jij het antwoord?

/2500

Een telefonisch consult én een e-consult (via internet op de zorgsite van de huisartsen) zijn "gewone" consulten en worden dus gedeclareerd. Het betekent dus eigenlijk, dat elk contact met de huisarts gerekend kan worden. Die mensen werken n.l. niet voor niets, maar wel voor ons.

Toegevoegd op 17 juni 2020 10:55: tekst

Een huisarts mag een consult (zowel face-to-face als via telefoonof tegenwoordig beeldbellen) rekenen als consult. Echter, de voorwaarde is wel dat deze consulten ook échte consulten zijn, waarbij een zorgvraag wordt behandelt. https://www.huisarts.nl/veelgestelde-vragen/ U moet voor een telefonisch consult bij de huisarts betalen als dit consult een regulier consult tijdens het spreekuur vervangt. Dit wil zeggen dat er tijdens het telefonisch consult een medische beoordeling moet plaatsvinden. Voor overige zaken die telefonisch worden afgehandeld, zoals het maken van een afspraak of het aanvragen van een herhalingsrecept, worden geen kosten in rekening gebracht. Vanuit de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit): https://www.nza.nl/zorgsectoren/huisartsenzorg/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen-registreren-en-declareren Hoe kunnen huisartsen e-health declareren? Er hoeft niet per definitie face-to-face-contact te zijn voor declaratie van een consult. [...] ‘Dit zorginhoudelijk contact kan in de vorm van een fysiek spreekuurconsult zijn, maar ook zonder direct fysiek face-to-face-contact, bijvoorbeeld telefonisch, per e-mail of via een internet beeldverbinding. Deze laatste vorm van contact mag alleen als consult in rekening worden gebracht indien deze duidelijk dienen ter vervanging van een spreekuurconsult, waarbij de zorgverlening zowel inhoudelijk als qua tijdsbesteding vergelijkbaar is met de zorgverlening die in een regulier face-to-face consult wordt geboden. Bij de vraag waarom er toestemming is gegeven zonder dat u daar van op de hoogte was, is geen zorgvraag en valt niet onder de hierboven beschreven voorwaarden voor het declareren van een consult. Wat gedaan is, is in strijd met de Bescherming Persoonsgegevens (AVG). Zij dienen dit te corrigeren en dit mag níet gerekend worden als een telefonisch consult. Let er wel op dat er alleen over dit onderwerp gesproken is. Wanneer er toch over iets van gezondheid gesproken is (ook al start de huisarts dat), is er wel sprake van zorgverlening en mag het gesprek wél gerekend worden als een telefonisch consult.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100