Kun je echt grijs worden door zorgen, spanning of stress?

Ik ben 29, zie er voor mn leeftijd jong uit (word meestal 23/24 geschat maar bij mn slapen word ik al grijs. En echt niet een 2 haartjes ofzo maar duidelijk zichtbaar... Ben uiteraard "not amused" en ik vroeg me af of het erfelijk bepaald is of dat de spanning en stress die ik de afgelopen jaren heb er ook mee te maken kan hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

De tijd dat je grijs wordt is voor een groot deel erfelijk bepaald.
Zorgen kunnen wel invloed hebben maar de erfelijkheidsfactor is vaak wel wat bepalend is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut. Eigen ervaring. Heel veel stress en langdurige stress kan je in no time een grijs koppie geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan mede een oorzaak zijn.

Vaak vraagt men mij naar de oorzaken en behandelingen voor grijs haar. Het ware aan de zaak is dat er verschillende factoren zijn die een invloed hebben op het tempo waaraan haar grijs wordt. De belangrijkste oorzaak is gewoon genetische aanleg. Elk persoon veroudert volgens de genetische code van zijn of haar DNA. Soms betekent dit dat iemand al 80 is en nog zijn of haar jeugdige haarkleur heeft, terwijl iemand anders reeds op de leeftijd van 25 jaar helemaal grijs is. Natuurlijk zijn dit extreme voorbeelden en de meesten onder ons vallen ergens tussenin.

Er zijn voor de wetenschap nog heel wat ongekende zaken in verband met oorzaken van grijs haar. Factoren zoals stress, arme voeding/ondervoeding, medische aandoeningen, drugs en bijwerkingen kunnen vaak een rol spelen bij hoe vlug en in welke mate iemand grijs wordt. In sommige gevallen kan het haar opnieuw naar zijn normale toestand terugkeren wanneer de aandoening behandeld wordt en de oorzaak weg is. In de meeste gevallen echter is grijs haar gewoon een onderdeel van de natuurlijke progressie van iemands lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is absoluut een broodje aap verhaal. grijs worden is erfelijk bepaald wel kan door stress je haar uitvallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit iemand in een hoedje zien veranderen als hij schrok, en ook nog nooit bij iemand gesprongen veters in de schoenen gezien, of groen en geel zien worden als hij zich ergerde. En zo heb ik ook nog nooit iemand grijs zien worden van de zorgen.

Het is dus niet meer dan een soort beeldspraak. Het zal waarschijnlijk ontstaan zijn vanuit een soort verkeerde logica. Als je wat ouder wordt, krijg je meer verantwoordelijkheden en ook meer zorgen. En het toeval wil dat sommige mensen op die leeftijd ook grijs worden.
Als je aan de rollator moet, je kaal wordt, of je huid wat
gaat rimpelen komt dat ook niet door de spanning.

Maar het blijft wel lastig om aan te tonen dat dit wel of
geen onzin is. De enige manier om dit te controleren is,
om iemand 2 keer te laten leven; een keer zonder zorgen en een keer met zorgen. Dan kun je het verschil in de
mate van grijsheid zien. Maar dat is een lastig uit te voeren experiment.

"Ook al heb je nog zo veel zorgen, geen haar op je hoofd die daar grijs van wordt. Fabeltjes dus. De één wordt al op jonge leeftijd grijs, de ander blijft veel langer zijn natuurlijke haarkleur houden."
http://50plus.blog.nl/algemeen/2008/08/02/grijze-haardos-door-zorgen-onzin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed antwoord. het enige is dat je wel een ander experiment kan doen: volg een groep mensen van 20 een jaartje of 20 lang. leg vast door interviews of er sprake is geweest van stress. dan zal waarschijnlijk blijken dat sommige mensen met veel zorgen grijs worden en anderen met veel zorgen niet. terwijl mensen die weinig problemen hebben gehad in sommige gevallen toch jong grijs werden en anderen weer niet. de conclusie die je daaruit kunt trekken is dus dat het erfelijk bepaald is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alknobe, dat is ook mogelijk. Misschien zal zo'n onderzoek wel bestaan. Het lijkt me best lastig om dat op deze manier te onderzoeken. Want spanning, stress, zorgen, is niet zo goed meetbaar. Oftewel niet zo goed in cijfers uit te drukken. Mogelijk zijn er aparte manieren om stress te ment, via hersenonderzoek of zo?