JA. Als je in rust bent gebruik je minder energie. De energie die je nodig hebt komt uiteindelijk van de verteerde voedingsmiddelen (worden suikers, aminozuren en vetten). Deze "grondstoffen" worden in onze stofwisseling gebruikt voor opbouw én energie door verbranding. Voor de verbranding heb je zuurstof nodig. Minder energie betekent dus minder zuurstof.
In de stofwisseling wordt onderscheid gemaakt tussen de opbouw van stoffen onder gebruik van energie (anabolisme) en de afbraak van biomoleculen, waarbij energie vrijkomt (katabolisme).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Weer een beetje wijzer geworden op mijn oude dag!! :)
tinus1969
3 jaar geleden
Ik snap de min niet; wel denk ik dat het effect van slapen op zuurstofverbruik niet groot is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969
Je zou het slapen eens moeten vergelijken met de inspanning (en het heel warm worden daarvan) als je b.v. stevig aan het sporten of fietsen bent. Voel je echt het verschil en je merkt het ook aan de ademhaling (hijg, hijg).