hoeveel mega pixel zijn onze ogen als je ze vergelijkt met een camera?

als je onze ogen vergelijkt met een foto camera, hoeveel mexa pixel zou die camera moeten hebben om het zelfde scherpe beeld te zien als wat wij zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

je hebt rond de 6 miljoen 'kegeltjes' in je oog, die gevoelig zijn voor rood, of groen of blauw. Effectief heb je dus 2 miljoen 'pixels' voor dag-zicht; je kan dat vergelijken met 2Mpixels

Voor nacht zicht heb je rond de 100, 150.000 staafjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gedeelte uit de text van bijgevoegde link hier geplaatst...

Based on the above data for the resolution of the human eye, let's try a "small" example first. Consider a view in front of you that is 90 degrees by 90 degrees, like looking through an open window at a scene. The number of pixels would be
90 degrees * 60 arc-minutes/degree * 1/0.3 * 90 * 60 * 1/0.3 = 324,000,000 pixels (324 megapixels).
At any one moment, you actually do not perceive that many pixels, but your eye moves around the scene to see all the detail you want. But the human eye really sees a larger field of view, close to 180 degrees. Let's be conservative and use 120 degrees for the field of view. Then we would see
120 * 120 * 60 * 60 / (0.3 * 0.3) = 576 megapixels.
The full angle of human vision would require even more megapixels. This kind of image detail requires A large format camera to record.

antwoord:
576 megapixels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet te vergelijken. Ons blik heeft namelijk een focuspunt welke continue beweegt door je ogen. Dit punt is vrij kleine en we zien dus niet alles scherp (als 1 beeld).

Een foto kan wel alles scherp krijgen en een wijd blik hebben. Als we die foto klein afdrukken kunnen we alles van die afdruk scherp zien. Maar als we de foto enorm groot afdrukken, dan moeten we de hele foto afscannen om te bepalen of hij scherp is.

Dus eigenlijk is die 6Mpixel van je oog, maar een klein deel van de foto. Dus zou je fototoestel veeeel meer pixels moeten hebben.

Je kan je oog wat dat betreft beter vergelijken met een hoge resolute filmcamera.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor de goede orde, een afdruk op 300dpi (dots per inch) is voor ons een echte foto. Hoe groot een afdruk kunnen wij scannen met onze ogen als wij blijven stilstaan? Kijk maar eens om je heen. Maar kijk ook eens naar je beeldscherm naar 1 woordje. Tot hoever is het nog scherp? (drie woordjes verder nog?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1