Waarom gebruiken veel mensen een PowerPoint voorstelling?

Ik heb juist geleerd tijdens presentatielessen om het niet te doen en geen middelen te gebruiken die meer licht geven dan jijzelf. Waarom willen mensen dan zo graag persé een PowerPoint presentatie geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja meer licht geven dan je zelf, kan ik me goed voorstellen.
Ik geef al jaren lezingen en het directe contact met de aanwezigen is zeer waardevol.
Telkens opnieuw, vragen ze voordat de lezing begint, heeft u geen dia's of een beamer, moeten we een scherm klaar zetten enz.
Een keer het ik me laten verleiden om een diaserie te laten zien, voordat ik er mee begon had ik een inleidend praatje en de sfeer was uitstekend, toen ging het licht uit voor de dia's en het contact was weg, ondanks ik er bij vertelde, na de dia's is het niet meer goed gekomen en ja, ze hadden mooie dia's gezien, dat was het enigste wat er bij was gebleven.
Daarna nooit meer gedaan, nu doe ik voor de pauze mijn verhaal en na de pauze mogen ze vragen stellen, kritiek hebben en suggestie's doen.
Er ontstaat dan een levendige discussie, waar velen aan mee doen, dit zijn nu precies de dingen waar de mensen voor gekomen zijn, vaak moet ik tegen elf de discussie afronden en kan ik weer terug kijken naar een geslaagde avond voor de aanwezigen.
Voor mij geen beamer of power-point, dat schept afstand en slapende mensen, nee je moet ze af en toe prikken en ze op het puntje van hun stoel krijgen.
Een lezing mag nooit een eenrichtings verkeer worden, juist dat is slaapverwekkend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat powerpoint een goede manier is om presentaties op te zetten.

Het stukje software wat je gebruikt voor je presentatie bepaald niet of je een goede opzet hebt. De persoon die de presentatie opzet doet dit.

Presenteren gaat om juist opzetten: Steekwoorden of korte zinnen, geen volteksten. Juist ruimtelijk gebruik & stabiliteit van het beeld. En dat kan ook prima in PP

Toegevoegd na 2 minuten:
En minder licht geven dat jijzelf? Dat gaat natuurlijk alleen op als je niets hebt om te tonen. De meeste presentaties hebben echter visuele middelen erbij, van figuren en diagrammen tot filmpjes en of begeleidende tekst. Die zal je toch zichtbaar willen hebben. En jezeklf wellicht juist niet, zodat de aandacht kan gaan naar het onderwerp, in plaats van naar de persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit afhankelijk is van het product wat je probeert te verkopen, of de groep aan wie je de PP presentatie houdt.

Sowieso moet je Death by PowerPoint voorkomen door niet heel je verhaal erin te zetten
http://en.wikipedia.org/wiki/Death_by_PowerPoint

PowerPoint moet je als een hulpmiddel gebruiken, om bijvoorbeeld mensen die afgeleid zijn toch het verhaal te kunnen laten volgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of mensen die in je workshop niet alles hebben begrepen een soort spiekbriefje te geven waarop ze kunnen zien wat van ze gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PowerPoint is een instrument die heel goed kan helpen om een succesvol presentatie te geven MAAR je moet het wel goed gebruiken. Er zijn een paar belangrijk principes als je werkt met powerpoint of andere presentatie software:
1. Je moet een vloeiende goed verhaal kunnen vertellen. Als je verhaal sterk is dan kan je het moeilijk verpesten met een slechte presentatie...
2. Gebruik niet te veel tekst en data. Je tekst moet de "punchline"van je verhaal zijn - niet meer dan dat.
3. Gebruik foto's en kies foto's zorgvuldig
4. Gebruik humor als het kan
5. Maak je verhaal persoonlijk als het kan, gebruik eigen ervaring.
6. Zorg dat je weet wat voor apparatuur staat in de presentatie ruimte en dat het goed werkt
7. Geniet ervan!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat anderen weer leren dat PP juist wel een goed middeel is om tijdens je presentaties te gebruiken. Het zorgt er voor dat luisteraars geïnteresseerd blijven. Als je half uur aan één stuk door gaat praten kan dat op den duur gaan vervelen. Met een PP presentatie kan je dmv afbeeldingen, grafieken en/of video je presentatie levendiger maken waardoor het publiek bij de les blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vinden het er profecioneler uitzien