Je moet het hen natuurlijk zo gemakkelijk mogelijk maken. Door veel tegen ze te praten, en ze mee te laten doen als de rest. Maar eigenlijk ligt het vooral aan hen zelf. Zij bepalen hoe snel en op welke manier het gemakkelijker word. Het enige wat jij kunt doen is een zetje in de rug te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin!
Nee hoor, grapje.
Een + van mij.
Door ze niet al te veel 'vast te binden op de stoel', ze die omgeving uitgebreid te laten zien, ze bij voorbeeld uit te leggen hoe radio/tv/computer werken, aldus aangevend dat ze er ook gebruik van kunnen/mogen maken. 'Als je ergens trek in hebt, hier is de koelkast! Een stukje vrijheid van handelen te geven in die omgeving. Ze niet overal toestemming voor te laten vragen. Ik ga er van uit dat het niet om een visite van een uur gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Collega's: heet ze welkom, stel ze aan hun directe collega's voor, vertel hoe de gemiddelde dagindeling is, laat ze zien waar bepaalde dingen zijn (de wc, de koffieautomaat, voorraden van spullen die ze nodig kunnen hebben, noem maar op).
Zeg dat ze bij je terechtkunnen als ze vragen hebben, ga zelf later nog even langs om te vragen of het goed gaat.

In huis: geef mensen koffie/thee/wat dan ook, zorg dat de ruimte een beetje warm is en wees je bewust van het effect van de ruimte op je gasten: als jij een enorme huiskamer hebt met weinig meubilair en alles is wit, kan het zomaar zijn dat bepaalde mensen zich niet op hun gemak voelen, net as bij het andere uiterste: een donkere kamer propvol spullen.