Hoelang zou je in de zon moet zitten om je vitamine D weer op een aanvaardblaarniveau te krijgen?

Ik heb een ernstig vitamine D tekort. Hier heb ik medicijnen voor maar het heeft nog steeds weinig effect, ik heb een paar dagen energie en na dag 3 is het op. Ook heb ik erg snel hoofdpijn, hier lijd mijn schoolwerk erg onder. Mijn vader kwam op het idee om dan naar de zon te gaan, maar hoelang zou ik in de zon moeten zitten om mijn vitamine D weer op een aanvaardbaar niveau te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K
fremar
8 jaar geleden
In Nederland schijnt gemiddeld 5 maanden per jaar de zon krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken in je lichaam. Er is gemiddeld 7 maanden per jaar een te lage zonkracht. In die 7 maanden 'winter' (dit is dus bijvoorbeeld ook in de herfst het geval!) staat de zon relatief laag en is er weinig UVB straling; deze is nodig voor de aanmaak van vitamine D. Hierdoor kan een vitamine D-tekort kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hele dagen in de volle zon gaan zitten of liggen is geen oplossing, daarmee los je het probleem even op, maar komt het na de vakantie weer even hard terug, bovendien loop je dan weer andere risico's, het lijkt me een beter idee eens te overleggen met je huisarts of je supplement wel genoeg is. Mogelijk is een hogere dosering nodig, of een andere vorm van doseren.
Ritsuka
8 jaar geleden
ben je al weer terug bij de huisarts geweest met je klachten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb de maximale hoeveelheid vitamine D die je mag krijgen. @crea
ja de dokter weet hiervan maar onderneemt geen verdere stappen helaas... @Ritsuka
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vitamine D die je krijgt is een vorm waar je lichaam blijkbaar weinig mee kan, anders was dat tekort allang weggewerkt. Dat of er is (ook) iets anders aan de hand. Je geeft geen meetwaardes aan, enkel dat je maar kort energie hebt.
(is er een (tweede) meetwaarde?) Een reden zou kunnen zijn dat er (ook) een (klein) magnesium tekort was. Door de extra vit D wordt dat ineens een flink tekort doordat vit D o.a. magnesium gebruikt. Een UVB (zonnebank)lamp kan ook helpen
http://www.vitaminedtekort.nl/wordpress/zon-en-zonnebank/
Bij optimaal gebruik (niet te kort, niet te lang) is er geen reden om bang te zijn voor huidkanker.

Antwoorden (2)

Het is sowieso verstandig om een kwartier á een half uur in de zon te zitten op een dag. In dit geval zal je misschien 45 minuten of een uur in de zon moeten zitten, als het nog steeds niks helpt kan je het beter aan iemand vragen die hier gespecialiseerd in is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beetje lastig in de winter..
Zonder een idee van je huidige vitamine d spiegel is daar lastig antwoord op te geven. Voor de behandeling van een tekort wordt meestal 1x per dag 880EH gegeven. Een andere methode is 1x daags 10.000EH voor 2-3 maanden. Er bestaan nog andere effectieve schema's, die op ongeveer ditzelfde neerkomen.

Hoeveel je huid zelf aanmaakt is afhankelijk van je huidskleur. Grofweg kan je zeggen dat als je in badkleding in de zon gaat liggen totdat je huid lichtrood verkleurt er 10.000 - 25.000EH aangemaakt zijn.
Bij een blanke huid is ongeveer een kwartier in zonlicht (bij zonnekracht >3) in zomerse kledij genoeg om aan ongeveer 880EH te komen; dat is in principe dus al genoeg om een tekort te herstellen. Dat duurt dan wel een aantal weken.