Is de inspanning minder bij elektrisch fietsen dan bij een klassieke fiets?

Goedemiddag,
ik fiets al jaren naar mijn werk. Dat is 45 minuten enkel rijden op een klassieke fiets. Ik kan nu via het werk een elektrische fiets leasen. Ik ben 50, heb overgewicht en dit fietsen is mijn enige vorm van sport/beweging (buiten wandelen in het weekend). Ik overweeg om in te gaan om de elektrische fiets te leasen maar heb schrik dat dit ten nadele gaat zijn van mijn fysieke inspanning. Ik ben nu soms buiten adem door tegenwind of een brug en ik voel soms dat ik wel echt een inspanning gedaan heb. Gaat elektrisch fietsen een nadelige invloed hebben op mijn inspanningen?
Bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Wat is je vraag precies? Een electrische fiets kost minder inspanning dan een gewone fiets - je verBrandt dus minder calorieën op een electrische, en om af te vallen kun je beter op een gewone fiets fietsen dan op een electrische.

Het is afhankelijk van de afstand die je wilt fietsen. Blijft het bij huis-werk-huis, dan is het korte door de bocht antwoord : ja. Echter je zult merken dat je vaker en meer gaat fietsen doordat je een steuntje in de rug krijgt. Vergeet niet -HEEL BELANGRIJK- het feit dat je hoe moe je ook bent je altijd thuis komt dankzij die elektrische fiets. Nee elektrisch fietsen hoeft geen nadelige invloed te hebben op jouw inspanningen. Blind altijd op maximale steun instellen zou ik niet doen, juist niet. Blijf gewoon fietsen en als het te zwaar wordt kan je altijd de elektrische fiets haar werk laten doen. Zo maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden zonder te vergeten dat je (andere vraag) dagelijks flink moet bewegen. De keus is natuurlijk aan jou, maak de afweging. Wil je echt afvallen dat kan ook met een elektrische fiets maar vraagt weer zelfbeheersing en doorzettingsvermogen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100