Weet iemand hoeveel mensen met blond haar bruine ogen hebben?

Ik had een discussie met mijn nieuwe vriend, die blond is met blauwe ogen, en ik dscht eerst dus voordat we iets hadden dat hij bruine ogen had. En toen zei hij: "nee dat zou heel uniek zijn bijna niemand met blond haar heeft bruine ogen." Maar nu vraag ik me af of dit klopt, hoeveel mensen hebben er (het liefst in procenten) blond haar en bruine ogen? En hoeveel mensen hebben er blond haar en blauwe ogen (het liefst in procenten)? Zou het heel fijn vinden als iemand me even helpt, want ik vraag het me echt heel erg af nu.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
20K

Antwoorden (1)

Om bruine ogen te kunnen hebben moet een lichaam namelijk veel melanine produceren. En dat gaat niet samen met het hebben van blond haar. Als er veel van het bruine pigment melanine wordt aangemaakt wordt de haarkleur donker. Een laag melaninegehalte leidt tot blauwe of grijze ogen. Daarom gaan bruine ogen meestal samen met bruin of zwart haar. Van de gehele wereldbevolking heeft 55% bruine ogen en 8% blauwe ogen.

Het percentage Nederlandse blonde mensen die blauwe ogen hebben is moeilijk te vinden. Dat hangt wellicht samen met het feit dat veel mensen hun haar blond vérven. In een document van Cambridge University (zie https://www.cambridge.org/core/journals/twin-research-and-human-genetics/article/genetic-overlap-between-hair-and-eye-color/FA37E967F280E4B313B171A326AAFBB3/core-reader#) vond ik de percentages van in 1908 32,3 % en in 2004 van 32,2 %. Dus de verwachting is dat dit in de huidige tijd niet heel erg gewijzigd zal zijn.

En in datzelfde document staat dat in 1908 van de blondharigen 7,8% bruine ogen had.
Amadea
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Wauw, mooi antwoord hoor. Goed gevonden! +