Is Ritalin verslavend?

In Ritalin zit de stof Amfetamine.
Volgens mij is dit een drugs die verboden is in de sport bv.
Ik heb zelfs gehoord dat er mensen zijn die het op snuiven om er dan een kick van te krijgen.

worden kinderen (volwassenen) verslaaft aan de Ritalin?

En wat is de uitwerking naar langere tijd gebruik van Ritalin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ritalin is een stimulerend middel met als hoofdbestanddeel methylfenidaat. Dit middel zorgt ervoor dat je actief wordt. Het gekke is dat het veel wordt voorgeschreven bij ADHD. Vaak heeft het bij kinderen een gunstige invloed. Ze worden er rustiger van en kunnen zich daardoor beter consentreren. Sommige moeders zeggen;"Ik heb een heel ander kind ,al na een week gebruik is hij veel rustiger,zelfs op school gaat het beter: Weer anderen zeggen : Ïk heb een heel ander kind , ik wil liever de oude terug:. Het gebruik is dus heel controversioneel. Je moet het wel altijd in samenspraak met een arts gebruiken.Die evalueert ook tussentijds en stopt periodiek om te checken. Stoppen in een keer mag nooit. Er kan dan misselijkheid optreden of trillen,beven. Dit is een medicijn dat langzaam afgebouwd moet worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
n.b. mijn broer heeft het tot zijn achttiende moeten slikken,daarvoor werd je gek van hem,zooo druk!Hij heeft het zeker 10 jaar geslikt.Hij heeft er niets aan overgehouden, was zeer intelligent en leergierig en is dat nog steeds. Hij is ook kerngezond en echt nooit ziek.Maar ja,dat is toevallig een die ik ken.Er bestaat heel veel scepsis over de lange termijn effecten van ritalin.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja volgens deze hoogleraar is dat wel degelijk, die man roept dat niet voor niets, het is een meritocraat...

Het stoppen met Ritalin is een hachelijke zaak, door afkickverschijnselen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geestelijk is Amfetamine verslavend. Lichamelijk echter niet.
Dus bij Ritalin zal he twel hetzelfde verhaal zijn.

Amfetamine staat in de drugs wereld ook wel bekend als: Speed en Pep.
Het geeft niet alleen een kick, maar je krijgt er ook energie en een apart gevoel van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk welkom in de wereld van de deze medicijn-drugs industrie!

Kinderen mogen niet meer druk zijn omdat er anders geen geld aan te verdienen valt!