Seborroïsch eczeem gaat niet weg, wat kan je er aan doen?

Hoi mensen,
Ik heb al jaren seborroïsch eczeem op mijn hoofdhuid (maar altijd gedacht dat het roos was). Het is soms echt heel erg met veel schilvers en flinke jeuk, niet fijn als je veel zwart draagt. Het was op zijn ergs toen ik ongeveer 15/16 jaar was (nu 22).

In december heb ik 2 middeltjes van de huisarts gekregen: Ketoconazol (shampoo 2x per week) en Locoid Scalp Lotion (2 maal daags). Helaas heeft dit geen verschil gemaakt en lijkt het zelf erger terug te zijn gekomen (het was wel iets vermindert maar na 2 maanden gebruik nog niet weg). Heeft iemand hier ervaring mee? Wat raden jullie aan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Ben je weleens bij een dermatoloog geweest?
redhouse
4 jaar geleden
Jarenlang last, na injectie tegen een slijmbeurs ontsteking is het een halfjaar weggebleven.
Daar zat dus iets in wat helpt, tja.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi!
Dit is heel herkenbaar. Bij mij begon het ook rond mijn 14e/15e en kreeg toen ketoconazol shampoo mee. Dit werkte maar voor even. Daarna Locoid scalp lotion meegekregen en dit erg consequent gebruikt tot de korstjes op mijn hoofd volledig weg waren. Ik ervaarde iets wat leek op korstjes op mijn hoofdhuid en achter mijn oor. Alleen de linkerkant. Soms heel hard en droog, soms vochtig. Het enige wat hielp was scalplotion heel goed inmasseren waardoor de schilfers loslaten van de huid. Ik heb gemerkt dat het ligt aan weersomstandigheden gepaard met mijn weerstand en stemming. Lichaam en geest staan immers nauw met elkaar verbonden ;) Ik ben inmiddels 25 en heb het toevallig deze week weer gemerkt... Het is bij mij na een lange kuur Scalp Lotion (1maand) ongeveer 5 jaar weggebleven...
Er zijn enorm veel huidaandoeningen, dus ik hoop dat het iets gaat helpen. Succes!

Antwoorden (1)

De huisarts heeft jou twee goede middelen gegeven tegen eczeem. Alleen geeft deze combinatie niet het gewenste effect.
Ketoconazol is schimmeldodend, Locoid neemt vooral de klachten weg zoals jeuk. Het laatste middel wordt vooral ingezet tegen eczeem.

Als ik jou was, zou ik eerst een kweek laten maken van de schilfers op het hoofd.
Een dermatoloog kan heel eenvoudig met een wattenstaafje (zullen vast anders heten) over de plekken op het hoofd gaan. In het laboratorium kunnen ze dan eerst kijken of het inderdaad alleen eczeem is. Indien huid niet intact is, kan er namelijk ook schimmel optreden of zelfs een ontsteking.

In ons gezin hebben twee personen ook regelmatig eczeem op de hoofdhuid.
Indien de plekken vochtig zijn, helpt Locoid 0,1 crème heel goed. Alleen mag je dit middel niet te lang gebruiken (hier doen we alleen een heel dun laagje voor het slapen, maximaal 3 dagen).
De vochtige plekken worden dan snel droog (helaas schilfert dat wel even).

Indien je echter teveel gebruikt, kan het weer gaan tegenwerken. En als je ook nog eens iets tegen schimmel gebruikt (en je hebt dat niet) kan dat de eczeem weer opladen.

Een lid in mijn gezin heeft ook eens in de eczeem een stafylokokken aanval gehad.
En een ander kreeg door teveel behandelen (meerdere middelen door elkaar, net als jij) een heftige reactie.

Dus, laat een kweek maken, zodat je het enige juiste gebruikt. Hier is dat dus Locoid 0,1 crème.
Je geeft bij de reacties aan dat je een tijd geen last hebt gehad na een injectie voor een slijmbeursontsteking. Deze injectie bevat corticosteroïden (bijnierschorshormoon). Deze corticosteroïden zitten ook in Locoid.

En als laatste, probeer achter de oorzaak van de eczeem te komen. Soms kan dat al bepaalde shampoo zijn.

Succes!

Deze hebben wij in huis:

https://www.dokteronline.com/nl/locoid
(Dus echt de crème 0,1)
Toegevoegd op 23 april 2020 19:16: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Het is de komende tijd nog niet mogelijk om naar de huisarts of dermatoloog te gaan, zal er dus even moeten leven met de jeuk en schilvers. Zodra het kan ga ik vragen naar een doorverwijzing naar een dermatoloog. Ik ben overgestapt naar eurocin shampoo, voor nu. De oorzaak van het eczeem is genen (volgens de huisarts). Ik heb meerdere shampoo's en middelen gebruikt. Kamp er al jaren mee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi,
Ik zou sowieso voorlopig de huisarts en/of dermatoloog mijden, indien niet echt ‘noodzakelijk’.
Prima dat je al een milde shampoo gebruikt.
Hier merken we ook dat warmte de eczeem verergert (zweten hoofd), sporten (weer zweten hoofd).
Probeer indien echt nodig alleen de crème 0,1 van Locoid. En ga idd niet teveel middeltjes gebruiken die elkaar kunnen beïnvloeden. Vooral de ‘natte’ middeltjes geven hier een verergering van de klachten.
En....waarschijnlijk ben je toch allergisch voor iets of meerdere dingen. Mensen die allergisch zijn (bepaalde dieren, pollen etc) kampen ook met eczeem. De dermatoloog zal je dat in de toekomst ook waarschijnlijk zeggen.
Nogmaals succes (en de jeuk is het vervelendste, de schilfers moet je maar een beetje lak aan hebben ;-))