Wat houd een ptts precies in?

Dan niet de afkorting, maar de stoornis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je een post traumatische stress stoornis bedoeld? PTSS?

Antwoorden (2)

PTSS Post Traumatische Stress Stoornis. Je wordt gek van je eigen gedachten omdat je vreselijke dingen hebt meegemaakt, b.v. oorlog, verkrachting, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een PTSS ( post traumatische stress-stoornis of syndroom en het woordje 'post' zegt dat het iets is wat 'erna' plaatsvindt, 'pre' is ervoor ( prematuur= te vroeg geboren bijv.) In feite is post traumatische stress een angst voor de angst hebben. Als je bijv. ooit een overval, verkrachting, verkeersongeluk enz. hebt meegemaakt en je hebt het niet kunnen verwerken doordat je er niet over gesproken hebt ( of te weinig) dan kan dit zo`n stress veroorzaken dat het normale leven erna(post) ernstig wordt verstoord. Je blijft bang, je gaat zweten, krijgt hartkloppingen en het verdwijnt niet maar je zult die angstige situatie keer op keer herbeleven. Je kunt je voorstellen dat ambulance medewerkers, brandweerlieden, agenten dit vaak meemaken en dat ze
gelukkig nu worden begeleid in het verwerken. Niet alleen het herbeleven is moeilijk, maar je krijgt ook last van consentratie stoornissen, woede uitbarstingen, prikkelbaarheid en je wordt schrikachtig. Het kan je hele leven ontregelen! Een herinnering of associatie aan de gebeurtenis kan overgaan in extreme angst. Veel mensen proberen alles wat eraan herinnert uit de weg te gaan en
sluiten zich af van hun omgeving of lijden aan geheugenverlies. Voortdurend een angstig gevoel hebben
kan ondraaglijk worden. Ontlopen en ontkennen helpt niet,
het enige dat helpt is ermee te dealen en alleen door het te verwerken is van die allesbeheersende angst af te komen. Iedereen kan PTSS krijgen, ook kinderen en het is van zeer groot belang dat je dan de hulp inroept van een deskundig iemand.!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed verwoord. +