Hoe ontstaat 's nachts braken?

Vannacht werd ik plotseling wakker doordat ik braaksel proefde. Ik heb niets verkeerds gegeten overdag en ook niet kort voor het slapen gaan.
Ook was ik helemaal niet misselijk.

Hoe kan dit ontstaan? Ik heb het nooit eerder gehad.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
38.1K
Amadea
8 jaar geleden
Weet je zeker dat het braaksel betrof? Een oprisping waardoor je wat maagzuur proefde is waarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat weet ik niet zeker. Ik heb het nooit eerder gehad en associeerde het direct met braaksel. Het zou ook maagzuur geweest kunnen zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Je schrijft niets verkeerds te hebben gegeten. Maar misschien wel iets wat je nog niet eerder at? Bijvoorbeeld pikante kruiden, of iets dat nogal vet was? Of heb je wellicht last van stress?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij gaat dat vaak samen. Of afwisselend: bij opboeren/oprispingen is het de ene keer alleen zuur, de andere keer onmiskenbaar overgeefsmaak. Beide komt uit de maag; braaksel is gewoon maaginhoud. Logisch dus dat als er zuur naar boven komt, er soms ook braaksel bij zit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, niets van dat. Ik heb de hele dag niets gegeten wat ik normaal niet eet en heb wel een tentamen deze week, maar ben daar niet uitzonderlijk gestresst voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij mij helpt het als ik een extra hoofdkussen gebruik en dan mijn hoofd iets hoger heb liggen dan normaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben een buikslaper, al ik dat doe dan breek ik m'n nek ;)

Het beste antwoord

Dit braaksel in je mond ontstaat door oprispingen ‘s nachts, waarbij een beetje maaginhoud terugvloeit in de mondholte.

De meest voorkomende oorzaken zijn:

Een middenrifsbreukje. Het middenrif is een spierplaat tussen de borstholte en de buikholte. In het middenrif zit een opening waar de slokdarm doorheen loopt. De slokdarm ligt in de borstholte, de maag in de buikholte. Het sluitspiertje tussen slokdarm en maag ligt op de hoogte van het middenrif. Bij een middenrifsbreukje is de opening in het middenrif te groot. Een klein deel van de maag komt dan in de borstholte te liggen. Dit heeft tot gevolg dat het sluitspiertje niet goed meer werkt en open gaat staan.

Zwangerschap. Doordat de baby groeit, is er steeds minder ruimte in de buikholte voor de maag. De druk op de maag neemt steeds meer toe. Hierdoor kan het sluitspiertje niet meer goed sluiten.

Overgewicht. Door overgewicht is de druk in de buik groter dan normaal. Hierdoor stroomt het zuur makkelijk terug naar de slokdarm.

Verstopping. Door verstopping kan de druk in de buik groter zijn dan normaal. Hierdoor kan het zuur makkelijker terug naar de slokdarm stromen.

Een luie maag. Bij een luie maag blijft het voedsel langer dan normaal in de maag waardoor er meer kans is dat er teveel zure maaginhoud terug de slokdarm instroomt. Een luie maag wordt ook wel een vertraagde maagontlediging genoemd.

Ouderdom. Door ouderdom kan het sluitspiertje wat verslappen en minder goed sluiten.

Voedingsmiddelen zoals chocola, pepermunt en alcohol. Door het gebruik van deze voedingsmiddelen raakt het sluitspiertje verslapt. Het sluit de maag daardoor niet meer goed af.

Roken. Nicotine heeft hetzelfde effect als chocola, pepermunt en alcohol.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik verwacht niet dat een van de dingen die jij noemt van toepassing is (ik ben een niet-zwangere niet roker en drinker, ben jong en heb een gezond gewicht).
Maar ik kan zeker iets met je bron.