Mijn bloedsuiker wisselt te sterk. Heeft iemand ervaring hiermee? zie uitleg.

2 jaar geleden is bij mij diabetes geconstateerd. Ik ben met medicijnen begonnen om de bloedsuikerspiegel te verlagen. In het najaar van 2010 ging het best goed met mijn suiker, een gemiddelde waarde van 7. Bij de controle van december 2010 bleek mijn suiker nuchter weer rond de 10 te zitten. De controle daarna (febr.) was de suiker nog steeds rond de 10 en werd ik via een diëtiste op dieet gezet. Dit dieet volg ik netjes, maar omdat ik zoveel problemen had met zien (dan weer scherp, dan weer wazig) heb ik mij tussentijds laten testen. Te hoog, dus eerder op controle. Nu was mijn suiker 11.1 nuchter. Mijn diabetes verpleegkundige wil mijn medicijnen niet aanpassen, omdat ik ook regelmatig last heb van licht worden in het hoofd en het idee heb dat ik neer ga vallen. Dit zou dus kunnen duiden op een te lage suiker. Zij gaat nu overleggen met de diëtiste en ik krijg binnenkort een bloedglucose meter om voor een week of 2 een dagcurve te maken. Momenteel slik ik 3x daags 850 mg metformine en 1x daags 4 mg glimipiride. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij misschien vertellen wat me te wachten staat? Nog strenger diëten (maar ja, ik wil ook nog wel een beetje leven) een hogere doses medicijnen of insuline gaan spuiten? Het blijft gewoon zo'n rotziekte, je voelt je goed, alleen als het 'te laat' is voel je je slecht. Ik heb best moeite om hier goed mee om te gaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.7K

Antwoorden (6)

Het is inderdaad een rotziekte, ik heb het ook. Mijn arts heeft me toen de raad gegeven om mijn gewicht drastisch te verminderen.

Je schrijft nergens dat je op een of andere manier beweging neemt. Dat is echter ook heel belangrijk. Elke dag minstens een half uur bewegen wordt aangeraden. Dat hoeft niet zwaar te zijn, wandelen heeft al een goed effect.

Deze maatregelen hebben er bij mij voor gezorgd dat ik tot hier toe maar 2 x 500 mg metformine nodig heb. Af en toe geef ik ook wel eens toe aan eten dat eigenlijk niet mag, want inderdaad je mag toch ook nog léven. Maar het moet echt bij af en toe blijven.

Als bovenstaande maatregelen en de metformine op de duur niet meer helpen bij jou, dan zal je waarschijnlijk moeten overgaan op het spuiten van insuline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewegen doe ik voldoende en ook mijn gewicht is goed. Ik vraag me alleen af hoe dit kan? Ik bedoel, mijn suiker was goed en ineens, zonder dat ik mijn levensstijl ging veranderen, ging de suiker weer omhoog en wil hij niet zakken. Ik weet dat ik uiteindelijk een keer aan het spuiten kom, maar zou dat wel heel vervelend vinden als dat nu al zou moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je je eens naar het ziekenhuis 'Dienst Endocrinologie en diabetes' laten verwijzen door je huisarts.
Ten eerste blijft dit een vraag voor de arts/diabetesverpleegkundige. Maar als jij zelf denkt dat het ander moet en kan, dan moet je daar gewoon op blijven aandringen. Dat je nu pas een bloedglucosemeter krijgt vind ik vreemd, die zou je meteen verwachten, maar misschien ligt dat aan het feit dat je pillen slikt en geen insuline spuit. Misschien is dat toch echt een betere optie, dan kun je, samen met die meter, het zelf allemaal goed in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dit een vraag voor de arts/verpleegkundige. Maar ik zou zo graag wat willen horen van mensen met ervaring. Ik ken verder alleen mijn moeder die ook diabeet is en met haar kan ik er niet over praten, iets wat ik graag met 'lotgenoten' zou willen doen. Een bloedglucosemeter is inderdaad pas iets wat je normaliter krijgt als je insuline spuit.
Hoi GeJoVini,

Je bent dus duidelijk een verandering in je leven ingegaan.
Want inderdaad, diabetes is een rot ziekte. Ik kan het weten, ik heb het ook.
Het begon jaaaren geleden als ouderdomsdiabetes (diabetis mellitis) en in die tijd kon ik het allemaal goed voorblijven met metmorfine en tolbutamide.
Anderhalf jaar geleden (ik werd bijna 64 jaar) werd er een zeer ernstige longziekte bij mij vastgesteld, waardoor ik langdurig een zware dagelijkse hoeveelheid prednison moest gaan slikken. En dat was meteen het einde van het spuitloze tijdperk. Vanaf nu moest er drie maal per dag insuline gespoten worden, steeds na eerst de glucose te hebben gecheckt door een prik en bloedglucosemeter: vóór elke maaltijd. Om de vijf dagen moet dat zelfs ook nog 2 uur ná elke maaltijd. En vanaf dat moment stond mijn leven dus helemaal in de prik-en-spuit-modus.

Mijn gemeten waardes variëren heel sterk, net als bij jou.
Op dit moment sta ik voor deze periode ('n week of twee) gemiddeld op 8,7. Véél te hoog dus!
Maar mijn specialist vertelde me verleden week nog dat mijn tijdens bloedprikken geconstateerde gemiddelde prima was! 5,5! En dat snap ik nou niet. Ik hou het nauwgezet bij en kom veel hoger uit.
Vraag maar eens of jouw arts na bloedprikken in het ziekenhuis, uit de resultaten jou je gemiddelde bloedglucose wil vertellen. Ik denk dat je dan heel wat geruster zult zijn.
Zoals je op het plaatje kunt zien, heb ik nogal eens heel hoge, maar ook heel lage waarden. En dan probeer ik het ook nog eens van te voren neutraal te spuiten. Maar dat lukt niet altijd.

Ik hoop dat het spuiten voor jou nog een poos wegblijft, maar ik ben bang dat je er uiteindelijk toch ook aan zult moeten geloven. Daar wens ik je veel sterkte bij.
Maar wees voorlopig nou maar niet zo angstig door jouw - in mijn ogen - voorlopig nog niet onrustbarende waarden.
Maar bezoek wél vaak je arts. Want je moet er uiteraard wél bovenop blijven zitten. Kijk maar naar het artikel hierover op Wikipedia (Bronnen).
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie en ook voor het delen van je bloedsuiker waardes!
Je gebruikt een hoge dosering glimepiride. Die kan een hypo veroorzaken maar als je altijd hoge bloedsuikers hebt is die kans minder groot en lijkt me dat een onwaarschijnlijke oorzaak van je duizeligheid.

Als je overgewicht hebt, probeer dan af te vallen, wat het ook kost. In weerwil van wat er vaak beweerd wordt is koolhydraatbeperking een goede methode. Natuurlijk moet je je stofwisseling juist op gang houden in plaats van af te remmen maar daar moet je je lichaamsvet voor gebruiken in plaats van koolhydraten.

Vermijd in ieder geval alle geraffineerde koolhydraten want die zijn zowel de oorzaak van je diabetes als de belangrijkste factor die deze rotziekte in stand houdt.

Toegevoegd na 18 uur:
Een glucosemeter is een uitstekend hulpmiddel voor diabetici type 2 die gemotiveerd zijn om hun eetgewoonten aan de gemeten bloedsuikerwaarden aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even ter informatie: ik heb geen overgewicht. En natuurlijk let ik op mijn koolhydraten, dit is iets wat je als eerste hoort over eten voor een diabeet.
Ik ga nu vanaf a.s. woensdag in ieder geval meten dus ben benieuwd wat er uit komt.
"maar ja, ik wil ook nog wel een beetje leven"
kort of lang?
Niet lullig bedoelt, maar wat wil je nou?
En voordat je reageert..
Ik eet geen zuivel, soja geen suiker en zeer weinig alcohol. En nee dat doe ik niet voor de lol!

Dit is voor jou misschien iets:
http://www.glycemische-index.com/
http://www.tipsbijafvallen.nl/glycemische_index.htm
Het gaat daar over afvallen, maar als je ff doorleest vooral over bloedsuikerspiegels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik wil is een beetje normaal kunnen leven als het niet teveel gevraagd is. Het dieet is al heel erg streng en je kunt het wel niet lullig bedoelen, maar het komt wel lullig over. In ieder geval gedankt voor de link, ik ga ze zeker door lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat er inderdaad een beetje te hard, sorry. In je vraag las ik niks over een dieet.. maar ik las er weer eens overheen.
Je kwam daardoor over als een oom met beginnende suiker, (ik weet niet precies wat ie heeft) die er wel medicijnen voor krijgt, maar lekker door blijft snoepen.
Ik neem dus geen ijsje, hij 4 bollen of meer en als het ff kan een uurtje later nog een keer...
Ik begrijp zijn (huis)arts dus ook niet.
Die frustratie kwam dus naar voren in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is goed hoor. Ik ben blij dat je toch nog even reageert.
Jij hebt duidelijk diabetes type 2. Dat houdt onder meer in dat je nog geen insuline van buitenaf behoeft toe te dienen.

Als je het advies krijgt je hoeveelheid metformine op hetzelfde niveau te houden, moet je in de metformine dus niet de oorzaak van het lichte gevoel in je hoofd gaan zoeken..maar in je voedselpakket.

Je bloedsuikers schommelen voortdurend..ze zijn nooit constant.

Dit hangt o.a. af van de hoeveelheid koolhydraten die je uit je voedsel opgenomen hebt.

Na de maaltijd MOET je altijd 'hoog' staan..daarom moet je ook nimmer direct na het eten opnemen. Maar minimaal twee uur daarna.

Kennelijk moet je dus wat meer de koolhydraten en je metformine op elkaar afstemmen.

Koolhydraten zitten vooral in: Brood, aardappels, vruchten, rijst en bami.

In groenten zitten per portie eten c.a. acht gram koolhydraten...Dus niet heel veel.

Overigens heb ik zelf al achttien jaar diabetes1 en ik kan je zeggen dat het een 'ziekte' die vooral het één en ander van jezelf vraagt.

Een diabetesdieet bestaat overigens tegenwoordig niet meer. Je moet nu de hoeveelheden koolhydraten 'tellen'

Dus ga het accepteren èn erin leren..dat heb ik ook gedaan.

Reeds in het ziekenhuis begon ik ermee alles te weten te komen omtrent de 'ziekte' en reeds een jaar nadien..gaf ik voorlichting o.a. aan mensen die al jarenlang de 'ziekte' hadden.

Als je wat meer wilt weten, wil ik je graag wat op weg helpen..dus neem in dat geval maar contact met mij op.

Een laatste opmerking: Er is prima te leven met diabetes..je moet je leven alleen een tikkeltje aanpassen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Ik ga a.s. woensdag beginnen met meten en we wachten af wat er uit komt. Ik zal zeker contact met je opnemen als ik wat meer wil weten.