Klopt het dat je niet ziek kan worden door kou of toch maar allen van bacteriën enz.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
4.5K

Antwoorden (4)

Het klopt dat je geen infectieziektes door alleen maar kou kunt oplopen. Kou kan in die zin wel effect hebben door je weerstand te verminderen, zodat bacteriën, virussen, Schimmels, gisten enz. meer kans krijgen om toe te slaan. De gedachte dat infecties konden ontstaan door kou dateert uit de tijd dat bacteriën en dergelijke organismen nog niet bekend waren.
Verder kan kou het functioneren van allerlei systemen in het lichaam nadelig beïnvloeden of zelfs stilleggen, wat op z'n zachtst gezegd niet gezond is. Denk hierbij aan onderkoeling van drenkelingen.
Af en toe kan kou juist positief werken. Voorbeelden hiervan zijn: koudespray bij sportblessures, koeling van patiënten bij sommige operaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is ziek? Waarschijnlijk bedoel je hier een verkoudheid of een griep. Beide worden door virussen veroorzaakt. Er zijn altijd tientallen verkoudheidsvirussen actief en enkele griepvirussen. Je wordt besmet door kleine druppeltjes in de lucht (niezen, hoesten, praten), maar ook door contact met (vooral) de handen, al dan niet met tussenkomst van voorwerpen (kopjes, trapleuningen...).

Dus nee, je wordt niet ziek van op de tocht staan, en ook niet van een koude hoosbui en natte voeten.

Maar die omstandigheden zorgen er wel voor dat je MAKKELIJKER besmet raakt met een verkoudheidsvirus of een griepvirus. Deze virussen blijven namelijk langer leven in een koele omgeving. Bovendien kan door langdurige blootstelling aan kou je weerstand afnemen, waardoor je vatbaarder bent. En ten slotte wordt de doorbloeding van je bovenste luchtwegen minder als je koude lucht inademt, waardoor je afweersysteem ter plekke minder goed werkt dan normaal.

Andere ziektes worden wel degelijk door koude veroorzaakt. Ik heb het dan over zaken als bevriezing, stijve nek en onderkoeling. Je bent dan ook ziek, maar dan gaat het niet om infecties. En jij bedoelde waarschijnlijk juist de (virale) infecties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koude kan u zeker ziek maken
Rechtstreeks Zo kan de vrieskou uw keel, longen beschadigen waardoor je eenkeel- longontsteking kunt krijgen.
Onrechtstreeks De ziekteverwekkers van verkoudheden, voelen zich beter in koudere dan in warmere omgevingen. Reden waarom de verkoudheden meestal in de koudste periodes van het jaar plaatsvinden. Daarom ook dat er zoiets als koorts bestaat waarop het lichaam extra verwarmd worden.
Zo kan koude het lichaam zodanig verzwakken, waardoor ziekteverwekkers meer kans krijgen om toe te slaan. Dit moet niet altijd onder koude omstandigheden zijn.
Zo heb ik iemand weten onderkoeld geraken tijdens en warme zomernacht. Na een zware nachtoefening, was deze persoon, door grote vermoeidheid, met zijn natte kleren gaan slapen.
Koude kan ook bv delen van het lichaam laten afvriezen. Als er dan geen medische hulp komt kan je gangreen krijgen, waardoor je ziek kan worden en zelfs overlijden
Dus koude kan rechtstreeks en onrechtstreeks de oorzaak zijn, met of zonder ziekteverwekkers, dat je ziek wordt.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg dan tenminste waarom dit minetje
De antwoorden die al gegeven zijn zijn juist, maar ik denk dat ik nog wat toe kan voegen.

De influenza virussen worden in heel kleine waterdruppeltjes verspreid. Als iemand met griep niest of hoest, worden deze druppeltjes de lucht ingeblazen, tot op wel 9 meter afstand! Grote kans dat een voorbijganger virusdeeltjes binnenkrijgt via de neus, mond of ogen en via de huid (b.v. door het aanraken van iemand die net in zijn hand heeft gehoest of geniest. Het advies wordt dan ook gegeven om niet in uw handen te niezen, maar in de ellebogen. Vermeid de aanraking van winkelwagens, railingen van (rol)trappen, deurklinken, liftknopjes enzv.

Zodra het virus in het lichaam zit, begint de vermeerdering van de virusdeeltjes. De symptomen van de infectie beginnen 1 tot 3 dagen daarna.
Iemand die geïnfecteerd is met het virus kan tot ongeveer één week andere mensen besmetten. Niet door de kou dus. De virussen kunnen zich echter wel veel makkelijker verpláátsen en dus verspreiden door koele en dus dunnere lucht.

Er zijn honderden varianten van dit soort virussen. Of je ook werkelijk verkouden wordt hangt af van je weerstand en conditie op dat moment.

Ik heb de bronnen vermeld zodat je zelf de informatie nog even na kunt lezen.

http://www.rubriek.nl/gezondheid/verschil_griep_verkoudheid.php
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/45260-besmetting-griepvirus-voorkomen.html
https://www.degrotegriepmeting.nl/nl/over-griep/veelgestelde-vragen/
http://www.plusonline.nl/gezondheid/artikelen/artikel/484/griep-hoe-voorkom-je-besmetting