Zijn dure vitamines beter als de goedkope?

Er is zo een groot prijsverschil in vitaminepillen. Maakt het nou uit welk merk of soort je slikt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
Utrecht
4 jaar geleden
Zoals SimonV al zegt: nagenoeg geen verschil.
Het verschil zit zit vooral in de hoeveelheid marketing die een voor merksupplementen wordt gemaakt en hoeveel marge (winst) er gemaakt moet worden.
Hogere prijs = meer winst voor het merk (is niet perse de fabrikant; het kan zomaar zijn dat verschillende -huis-merken tabletten uit dezelfde fabriek komt).
AnnBoo8146
4 jaar geleden
Als je overweegt om vitaminetabletten te gaan gebruiken kan er nog iets meegewogen worden, dan alleen de prijs en de werkzame stoffen in de tabletten.
Als je naar de samenstelling van de verschillende tabletten kijkt is daar vaak niet of nauwelijks verschil in. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat er nog andere stoffen in kunnen zitten, die jij persoonlijk misschien minder verdraagt. Over de jaren heen heb ik verschillende soorten multivitamines gebruikt en van bijna de allemaal wordt ik heel misselijk. Alleen de tabletten van Davitamon lijkt mijn maag zonder problemen te verdragen. Het verschil in samenstelling tussen Davitamon en andere merken (A- en huismerken) heb ik nog niet gevonden.
Dus mijn keus wordt niet bepaald door de prijs, maar door de vraag of mijn maag de tabletten verdraagt.

Antwoorden (1)

Nee. Als je puur naar de vitamines kijkt, is er geen verschil. Een molecuul vitamine A is een molecuul vitamine A. Wel kunnen bijvoorbeeld andere grond- of hulpstoffen gebruikt zijn.
Er zit dus ook geen enkel verschil in goedkope huismerkvitamines van de drogist en dure biologische of organische vitamines. Zogenaamde organische vitamines blijken vaak ook nog synthetisch te zijn.
SimonV