kan je naar de huisarts zonder toestemming ouders?

Mijn vriendin is helaas nog geen 16, maar wilt naar de huisarts. ze heeft nu al een tijd last van haar knie en die gaat af en toe ook op slot. daarom wilt ze natuurlijk naar de huisarts want dat hoort absoluut niet maar het probleem is: haar moeder wilt geen afspraak maken. Haar moeder wilt niet geloven dat het een serieus probleem is en denkt dat het gewoon wat spierpijn is en dat ze zich niet zo moet aanstellen. Het maakt niet uit hoeveel je het uitlegt haar moeder wit geen afspraak maken. Haar vader is geen contact mee dus dat is ook geen optie. Wat moet mijn vriendin doen om naar de huisarts te kunnen zonder dat haar moeder dat wilt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Ze kan gewoon zelf een afspraak maken. Daar heeft ze haar moeder niet voor nodig. Bovendien heeft de huisarts zwijgplicht dus haar moeder hoeft het ook niet te weten. Als ze particulier verzekerd is kan de rekening misschien een probleem worden.
tinus1969
4 jaar geleden
@Pieterke particuliere verzekering bestaat sinds 2006 niet meer....

Antwoorden (3)

Ze kan zelf een afspraak maken en ook alleen naar de huisarts gaan. Mijn zoon is minderjarig heeft zelf een afspraak gemaakt en is er ook zelf naar toe gegaan. Wanneer het een probleem kan worden is het feit dat je minderjarig bent en dat er een brief van de zorgverzekering kan komen dat je een huisartsenbezoek hebt gedaan.
4 jaar geleden
Ze kan er zelf naar toe gaan, als ze wilt dat de dokter haar moeder er niet over belt kan ze dat zeggen. De dokter heeft namelijk een zwijgplicht
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hierover kan haar moeder niets zien. In de verzekering gaan geen gegevens staan. Dit is gewoon afgeschermd. Huisarts consult valt altijd buiten eigen risico maar die heb je überhaupt niet tot je 18de. Daarna is het handig om deze van te voren in termijnen te betalen. Indien je deze niet gebruikt wordt het bedrag aan het eind van het jaar of de volgende verzekerings jaar terug gestort.