Bedplassen als je het druk hebt - komt dat meer voor?

Als ik het over een langere periode heel druk heb, slaap ik soms zo diep, dat ik niet op tijd doorheb dat ik naar de wc moet, met een nat bed als gevolg. Is dat een bekend verschijnsel en is het te voorkomen? (En dan bedoel ik: als je op dat moment even niets aan de drukte kunt doen.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is die gene?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens in het engels
Stress and bedwetting Veel hits

Antwoorden (5)

Dit komt vaker voor. Je kunt zelf halverwege de nacht je wekker zetten of een plaswekker huren of kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij duurde het als kind vrij lang voordat ik 's nachts continent was, en daarna had ik nog wel eens als ik ergens anders sliep, het koud had, niet lekker was, of me niet op m'n gemak voelde, dat het ook mis ging 's nachts. Maar ik was 14, en tot m'n 12e of 13e sowieso vaak niet 'droog' 's nachts.

Als jij al lang en breed 's nachts continent bent (ik weet je leeftijd niet) dan vind ik het wel apart. Niet zorgelijk, maar wel apart. Als dit vaker is voorgekomen dan één of twee keer, zou ik toch eens naar de huisarts gaan. Het is mogelijk dat je blaas of bekkenbodem niet helemaal goed functioneert, of dat ze niet goed met elkaar samenwerken. Dat is bijna altijd wel te behandelen. Maar ook als er niets bijzonders aan de hand is en er geen specifieke oorzaak is, zou je huisarts je wellicht goed kunnen helpen. Er is medicatie die goed werkt tegen bedplassen. Het grootste bezwaar daartegen is dat de middelen niet langdurig gebruikt mogen worden, maar als het gaat om incidenteel periodes waarin deze klachten voorkomen, is het misschien wel een hele adequate behandeling. En als het vaker voorkomt en echt stress-gerelateerd is, zou ontspanningstherapie of psychologische behandeling effectief kunnen zijn.

Al met al is het waarschijnlijk wel te behandelen, maar ik zou hoe dan ook de huisarts eens vragen om deze klacht te beoordelen. Die heeft misschien nog wel andere ideeën, en kan je in elk geval van advies dienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt wel voor maar het is niet echt normaal. Of het is een lichamelijk probleem of het is psychisch. Als ik het zo lees denk ik psychisch. het gaat niet perse over druk zijn maar over prikkels. Ga naar de huisarts en praat erover. Die weet vast wel een aantal oplossingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw heeft dat ook.Als je z,n drukke periode heb dan gewoon je telefoon alarm op bv 2 uur snachts.dan wordt je wakker en kun je zelf bepalen of je wel of niet moet plassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ‘veel te druk’ is het kernprobleem. Het is een kwestie van regie, liet ik me onlangs door een ervaren JGZ-verpleegkundige vertellen. Ga plassen voordat je naar bed gaat, al heb je geen aandrang. De kans is niet onaanzienlijk dat je daarmee je bed droog houdt.