Soms zie ik mijn beeld flitsen. Wat betekend dat?

Ik zie soms, en meestal merk ik het net van tevoren, beelden flitsen. Niet beelden uit het verleden maar gewoon wat ik op het moment zie, Het is dan heel ff wazig en het lijkt of het beeld alle kanten op draait. Het duurt meestal niet meer dan een fractie van een seconde en heb er dus ook niet echt last van. Maar ik vraag me gewoon af wat het is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zou kunnen betekenen,dat je een bezoek aan de oogarts moet brengen!

Bij sommig mensen is dit een lichte vorm van migraine. Ik zou het eens met je huisarts bespreken.

Dit kan van alles zijn. Het kan een eerste teken van migraine zijn; dit kan ook gebeuren zonder dat er migraine op volgt. Als het met migraine te maken heeft, hoef je je over die flitsen geen zorgen te maken. Het kan ook een teken zijn van een neurologische aandoening. Als dat zo is, en als dit het enige effect is, is er ook niets om je zorgen over te maken. Het kan ook een teken zijn van een tumor, ergens tussen de achterkant van het netvlies en het visuele centrum in de hersenen. Dat is overigens niet heel waarschijnlijk. Als het een tumor is, zouden de effecten in de loop van de tijd erger moeten worden, of vaker moeten optreden. Zolang het bij jou hetzelfde blijft, hoef je je dus geen zorgen te maken of je een tumor hebt. Tenslotte kan het een milde vorm van epilepsie zijn. Als dat het is, raad ik je aan een arts te raadplegen. Op zich is het niet erg als je slechts heel af en toe een korte flits ziet. Echter, bij lichte epilepsie komen zogenaamde absences voor. Dat betekent dat je een paar seconden (zeg vijf tot tien seconden) "weg" bent. Je gaat dan door met wat je op dat moment aan het doen was, maar je krijgt niets meer mee van je omgeving. Zelf merk je daar helemaal niets van. Je omgeving kan het wel merken, bijvoorbeeld doordat je heel lang heel mechanisch in je kopje koffie blijft roeren terwijl je wat wezenloos voor je uit zit te staren. Zelf heb je niets in de gaten, je denkt dat je gewoon even in je kopje hebt geroerd. Bij het roeren in een kopje koffie is het onschuldig, maar als je op straat fietst gebeurt hetzelfde: je fietst gewoon vijf of tien seconden door, als een soort zombie. Voorrangswegen, vrachtwagens - je ziet ze niet, je fietst gewoon door. Hetzelfde kan gebeuren als je een auto bestuurt. Om een lichte epilepsie uit te sluiten, zou ik zeker een bezoek brengen aan een arts. Voor epilepsie zijn vrij eenvoudige testen beschikbaar, en voor het onderdrukken van dit soort effecten bestaan prima medicijnen. Een arts kan je ook vertellen of er eventueel iets anders aan de hand is. Tenslotten kan een arts je vertellen dat er niets aan de hand is, dat het geen epilepsie is en ook niets anders om je zorgen over te maken - ook die mededeling lijkt mij een kort bezoekje de moeite waard maken!

Het kan zijn dat je last hebt van bloedarmoede. Dan kun je soms ook last hebben van flitsen voor je ogen. Het kan ook zijn dat je te snel opstond en dat het daardoor komt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100