Ik heb al enkele weken een enorm irriterend en branderig gevoel aan de plasbuis. Het gaat maar niet over, wat kan het zijn?

Ik vermoedde in eerste instantie dat het blaasontsteking was, dus ging ik wat meer drinken dan anders. Verder heb ik een goede hygiëne en draag ik altijd katoenen ondergoed. Wel heb ik vaak een inlegkruisje in en in het verleden hield ik mijn plas vaak wel zo lang mogelijk op. Kan het hier van komen? Plassen zelf doet geen pijn trouwens. Alleen de plasbuis zelf wel, en ik heb er soms zelfs stekende pijn. Naar de huisarts?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.3K

Het beste antwoord

Bij een blaasontsteking is vaak juist het beginnen met plassen het pijnlijkst. Daarnaast zie je vaak dat je continu het gevoel hebt dat je moet plassen.
Maar: als je moet plassen, doe dat dan ook, die aandrang is er niet voor niets. Niet ophouden dus.

Laat je ochtendurine nakijken via de huisarts, die kan aan de hand van je symptomen en die urinecontrole checken of er inderdaad sprake is van een blaasontsteking (uitslag bij mijn huisarts is er na een paar uur al). De assistente kan je een potje geven voor het opvangen van de urine (eerst jezelf wassen, dan gaan plassen en halverwege het potje in de straal steken: een "gewassen middenstaal". Deksel erop, potje even afspoelen onder de kraan, en in de koelkast zetten tot je het in kunt leveren).
Mocht je een blaasontsteking hebben, dan ben je er meestal met een antibioticakuur vanaf.

Een inlegkruisje kàn zorgen voor extra broeierigheid en zo meehelpen als je gevoelig bent voor blaasontsteking.
Leer de verschijnselen herkennen, zodra er iets dreigt, kan het helpen iets meer te gaan drinken (daarnaast: elke keer als je aandrang hebt kun je dan ook daadwerkelijk iets uitplassen, wat minder pijnlijk is dan die drie druppels elke keer). En ik merk zelf dat bij de eerste tekenen van irritatie cranberrysap drinken ook kan helpen (is zuur en bevat stofjes die kennelijk goed werken tegen de beginnende infectie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het lijkt inderdaad op een blaasontsteking. Ik weet niet of je vaak aandrang hebt, en je er alleen maar kleine druppeltjes uitperst, dat is nl ook een teken van blaasontsteking. Ik denk dat als je er al enkele weken last van hebt, het geen kwaad kan even contact op te nemen met je huisarts, evt. een plasje brengen, en laten onderzoeken. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik wel heb is dat ik als ik moet plassen, dat het dan vaak wel een minuut duurt voor ik mijn blaas echt kan ontspannen, hoe vol hij ook zit. En dan nog plas ik niet goed door. Bah.
Zeker even ochtendurine brengen morgen bij je huisarts Anne!
Blaasontsteking kan pijnlijk zijn (bij plassen), maar dat hoeft niet.
Van ophouden van de plas krijg je geen blaasontsteking.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe ik, ma'am!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was ik ieieieieietsje te....uh....moederig? ;-))
Ga naar de dokter, neem gelijk ochtendurine mee. Een verwaarloosde blaasontsteking kan heel lastige gevolgen hebben

Toegevoegd na 36 minuten:
Kan een blaasontsteking schade veroorzaken aan de nieren?
In het algemeen leidt blaasontsteking niet tot nierschade. Een verwaarloosde blaasontsteking kan echter wel leiden tot nierbekkenontsteking en nierschade tot gevolg hebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja denk je? Bah doet zo'n zeer en ik ben niet iemand die voor elk wissewasje naar de huisarts gaat. Maar nu maar wel.