Mijn voorhuid kan alleen achter de eikel wanneer die NIET in erectie is, is dit een probleem?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Ga er mee naar je huisarts.

Antwoorden (1)

Fimosis of voorhuidsvernauwing is een aangeboren of (door infectie) verkregen vernauwing van de voorhuid. De man kan de voorhuid niet over de eikel schuiven (eikel ontbloten) waardoor hij het smegma (wit huidsmeer) niet kan verwijderen. Bij kleine kinderen is dit niet ongewoon en is er meestal geen behandeling nodig. Bij pubers en volwassenen is er als gevolg hiervan kans op balanitis, een ontsteking van de eikel. Verder heeft men vaak pijn bij de geslachtsgemeenschap. De oorzaak is meestal aangeboren, bijvoorbeeld door een te kort toompje.

Indien de voorhuid wel in normale toestand van de penis kan worden geschoven, maar niet in erectie, dan spreekt men van relatieve voorhuidsvernauwing. Krijgt men in zo'n geval met een ontblote eikel een erectie, dan kan de bloedtoevoer worden afgesneden. Dit noemt men een "Spaanse kraag".

Fimosis
De diagnose van fimosis wordt soms verkeerd gesteld in plaats van andere obstructieve problemen, zoals verkleving of een strakke voorhuid . Er wordt in deze gevallen vrij snel overgegaan tot circumcisie (besnijdenis), terwijl het terugtrekken of oprekken van de voorhuid (door de patiënt zelf of in sommige gevallen onder verdoving) eveneens het probleem kan verhelpen.
fremar