Je zou denken dat een traumatische herinnering als je geboorte wel zijn sporen in je geheugen had achtergelaten. Helaas, grote kans dat je eerste herinneringen teruggaan tot toen je vijf was. Waarom? Eén theorie geeft de schuld aan myeline, een vetachtig omhulsel van de uitlopers van de zenuwen dat een rol speelt bij de impulsgeleiding; voor het vijfde levensjaar hebben de hersenen van het kind een laag myeline-gehalte. Prof. Douwe Draaisma, bijzonder hoogleraar psychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen en schrijver van het boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt, bestrijdt dit. ‘Kinderen van drie, vier jaar kunnen op het moment zelf al wel veel onthouden: ontmoetingen, gebeurtenissen, personen, enzovoorts. Die herinneringen raken pas later zoek. Waarschijnlijk heeft dat eerder te maken met het feit dat het hersenweefsel nog zo doorgroeit en verandert, dat er nauwelijks permanente herinneringen in kunnen worden opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessante link Platje! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kzat te twijfelen tussen SanneR en jou, maar ik kies toch voor jou omdat je het beter uitlegt + een link

Andere antwoorden (5)

Nee dat kan niet omdat een deel van je hersenen pas de eerste 2 jaar gevormd wordt. Bij je geboorte is dit er dus nog niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mischien omdat het nu lang geleden is en mischien heb je je hoofd bij andere dingen zoals
toen je een kind was ging je naar school

(mijn mening)hieronder
ik zou het niet eens willen weten mischien deed het pijn voor je zelf dus ik zou het niet willen weten hoe ik geboren was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je je zowiezo niet veel LETTERLIJK kunt herinneren van wat er in de eerste 4-6 jaar van je leven is gebeurd

Misschien een enkel ding en wat geluiden, geuren ed

Wat je je ook moet realiseren is dat je nog geen enkele referentie hebt als je wordt geboren. Je hebt nog vrijwel geen kennis en ervaring dus je hebt GEEN idee wat je overkomt.

Als je NU iets meemaakt dat je kent kun je allerlei details zien en onthouden. Zet een volwassene bijv in een compleet onbekende omgeving met een kakofonie aan beelden geluiden en geuren en je vraagt achteraf: wat was het???

Kom je ook niet verder dan: erg verwarrend
amigo
12 jaar geleden
Je kunt niks herinneren wat er VOOR je derde gebeurd is.
Eigenlijk is het voor je vierde, maar als er iets heel heftigs is gebeurd terwijl je 3 was, kan je dit later nog wel herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al deze antwoorden zijn waar, echter ze houden geen rekening met het feit dat de mens een 3-tal onbewuste's heeft. De meesten die met een vraag zitten - onverschillig wat - kregen al snel een droombeeld met alles wat ze nodig hadden.
Ook schrijver dezes heeft dit op 15-jarige leeftijd gedaan en mijn moeder stond nog versteld want niemand wist dat pappie met zijn zakmes de verpakking had opengesneden waarna de baakster gillend de kamer was uitgevlucht.
En ook het detail van de laagstaande middagzon had ze ons nooit verteld, vreemd genoeg kon astrologie het tijdstip 15:05 ook nog uitrekenen hoewel ik dat niet wist.

Eén van de beste voorbeelden van zoiets was ingenieur Singer die handnaaien machinaal wilde doen en ging erop slapen. Drijfnat en badend in zijn zweet werd hij wakker omdat hij achterna werd gezeten door een kerel met een speer, doch met een gat erin en een klos op zijn buik. Van pure angst sprong hij zijn bed uit en dat werd het begin van zijn enorme naaimachine-imperium waarvan hij de gat-in-naald licenties in alle werelddelen verkocht.
Nog zo een iemand is de uitvinder van al onze huidige wisselstroomelectriciteit, dus Nikola Tesla. Hij schrijft zelf dat hij al zijn uitvindingen eerst op de muur visualiseerde en dán pas ging nabouwen - en die zonder haperingen dan meestal ook nog werkten.
In 1998 werd door alle psychiaters het bestaan van helderziendheid dan ook erkend op basis van Tesla's beschrijving - ze konden trouwens ook niet veel anders want ontkennen was op dat moment allang een gepasseerd station.