pijn in rechter bovenbeen en onderrug wat is dit?

Hallo, Ik ben 16 jaar en ik heb sinds kort een vervelende pijn in mijn rechter bovenbeen en in mijn rug. ik heb als medische achtergrond dat er in mijn rug een soort boogje mist onderaan en dat ik een grotere kans heb op een hernia of slijtage. Maar die pijn in mijn rug valt nog wel mee opzich maar die pijn in mijn been is voor mij wel zorgwekkend. Het is geen spierpijn, het is echt iets wat IN mijn been zit.. alsof er iets moet knakken maar dat niet lukt zeg maar.. weet iemand of ik me zorgen moet maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Je kunt altijd even naar de fysio (of huisarts) om er naar te laten kijken.
Als je al bekend bent met lage rugpijn, dan kan ik me voorstellen dat je je anders beweegt en of veel doet om je rug te ontzien. Hierdoor kan je rug(spieren) wat zwakker zijn, of kan er wat verkleving hebben plaatsgevonden.
Dit is wel iets wat een fysio kan verhelpen. Wellicht dat je ook meer kunt bewegen en kan sporten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij op GV kunnen daar nooit een goed antwoord op geven, je rug zal dan eerst nagekeken moeten worden.
Maar goed, in veruit de meeste gevallen van rugpijn gaat het om "normale lagerugpijn", oftewel lumbago. Strikt genomen is het niet helemaal duidelijk waar dit door veroorzaakt wordt, maar meestal wordt het geweten aan pijnlijk of stijve spieren en banden, die in de rug zitten.
Bij lagerugpijn komt het zeker wel voor, dat de pijn uitstraalt de benen in. Dat je pijn in je benen voelt hoeft dus niet meteen alarmerend te zijn. Als je de pijn alleen in je bovenbenen voelt dan past dat níét bij een hernia. De uitstralende pijn bij een hernia trekt vrijwel altijd voorbij de knie tot in het onderbeen. Aan de andere kant is deze redenering niet om te draaien; ook als de pijn uitstraalt tot voorbij de knie kan dat nog wel passen bij normale lagerugpijn. In dat geval zal onderzoek van een arts uitsluitsel moeten geven.

Bij een hernia gebeurt het nogal eens, dat de pijn in de rug zelf wel meevalt en de uitstralende pijn veel heviger is. Dat je de pijn met name in de benen voelt zou dus passen bij een hernia. Ik kan me echter ook voorstellen, dat het wel gaat om lagerugpijn, waarbij niet alleen de spieren in de rug pijnlijk geworden zijn, maar spieren in het been ook; dan kan het ook gebeuren dat de klachten in het been overheersen.

Met de gegevens die we nu hebben is er dus geen uitsluitsel te geven. Op zich hoor ik geen echte alarmsymptomen in je verhaal. Redenen om bij rugpijn zeker wel naar een arts te gaan zouden zijn: uitstralende pijn(dus tot voorbij de knie), krachtverlies of tintelingen in de benen of voeten, nieuw ontstane problemen met plassen of ontlasting.
Toch zou ik je aanraden om je huisarts te bezoeken. Ten eerste ben je nog erg jong om 'zomaar' rugklachten te krijgen; daar moet eigenlijk wel een reden voor zijn. Daarbij komt dat je dus wel bekend bent met rugproblemen, die het risico op bijvoorbeeld een hernia vergroten. Om deze redenen zou ik (als arts) meer zekerheid over de diagnose willen hebben.