Waarom dragen veel koks geen mondkapje tijdens het bereiden van het eten?

Er kunnen losse snotjes uit de neus in het eten vallen, speeksel kan in het eten komen etc.

4 jaar geleden
3.4K
ronron1212
4 jaar geleden
Wat jij stelt gebeurt niet
ronron1212
4 jaar geleden
Ik ken ook geen kok die een mondkapje draagt.
popeye
4 jaar geleden
@ronron1212 wat gebeurt niet?
ronron1212
4 jaar geleden
Dat snotje en speeksel
paulus811
4 jaar geleden
Moet de bediening dan ook een mondkap op? Wordt een gezellige boel in de horeca!
popeye
4 jaar geleden
@ronron1212 dat gebeurt wel, een kok merkt dat niet altijd
ronron1212
4 jaar geleden
@popeye jij verliest dus regelmatig slijm en snotjes. Ik niet want ik kwijl niet en mijn neus loopt niet leeg.
LeonardN
4 jaar geleden
@popeye Ik wil ook best aannemen dat als je 1000 koks voor 1000 werkdagen gaat controleren met camera's dat er dan best iets te registreren valt wat in het voedsel komt, wat wellicht met een mondkapje niet had gebeurd. Ik zeg wellicht, want als kok proef je van het eten, om te kijken of het op smaak is. Dat zou betekenen dat je elke zoveel tijd dat kapje HOE DAN OOK af zou moeten doen. Nogmaals als er iets in de soep valt vanuit je neus is dat niet schadelijk, hoogstens vind je het een onprettige gedachte. Dan blijf je maar thuis en moet je maar hopen dat je moeder of je vrouw geen snotje in het eten laat vallen, of zorg je dat die altijd een mondkapje ophebben. Of als jij degene bent die kookt (voor een ander), heb jij dan een mondkapje op?
Weet je waar je haast zeker van kan zijn? Dat er zweetdruppels in de gerechten zijn gekomen.
Als je wil dat er niks in jouw lichaam komt van een ander zal je hele stricte maatregeln moeten nemen. Niet alleen koks.

Antwoorden (2)

Of waarom gebruiken ze geen handschoenen? Of waarom werken ze niet in een steriele omgeving?

Omdat dat niet voorgeschreven is door de wetgever. En het onprettig is om een mondkapje op te hebben, zeker met werk waarvan je verwacht wordt goed te kunnen ruiken en proeven.

De wetgever verandert dat dus niet, omdat dat blijkbaar niet nodig is, maar wel weer voor veel gedoe zorgt. Ik denk niet dat veel koks er blij van worden als ze een mondkapje moeten gaan dragen. En van een snotje, of wat speeksel daar merk je vaak niks van, en de kans dat je er ziek van wordt is te laag om daar weer een speciale regel van te maken.
===
-De kans dat er wat in je eten valt is klein
-De kans dat DAT dan weer tot een werkelijk probleem leidt is nog kleiner
-Voor de dagelijkse praktijk zo het tot veel last zorgen.
Toegevoegd op 09 januari 2020 19:51: tekst
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
sanp de min niet dus +
Ik werk zelf als kok, aangezien je alles moet proeven is een mondkapje geen optie omdat je die elke minuut weer af moet doen als het druk is. Overigens heb ik in 11 jaar tijd nog nooit gehad dat er iets in het eten is gevallen.