werkt mediteren voor relaxen, stress verminderen en hoe kan ik hiermee beginnen?

werkt het echt? en hoe mediteer je?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tijdens het mediteren kun je zitten of liggen zoals jij dat prettig vindt. De basishouding is de lotushouding waarbij je je linker voet op je rechter been legt en andersom. In deze houding komen is alleen erg lastig, en er weer uit los komen ook! Het draait bij mediteren om rust en concentratie, en daarom is het belangrijk dat je geen lichamelijke ongemakken hebt. Zorg dat je mediteert in een stille, niet te lichte omgeving waarin je niet gestoord kan worden. Zet je telefoon en je computer uit. Je kunt in de kleermakerszit of de (halve) lotushouding mediteren. Zorg ervoor dat je je hoofd in lijn met je rug plaatst zodat je ruggengraat recht is. Wanneer je de lotushouding pijnlijk vindt kun je jezelf ondersteunen met een kussen. Op je benen mediteren. Ga zitten op je benen en leg je voeten plat op de grond. Ga met je billen op je voeten zitten. Zorg dat je ruggengraat recht is. Eventueel kun je tussen je benen en je billen een kussen leggen. Liggend mediteren. Zoek een plek om te liggen. Ondersteun je hoofd met een kussen. Leg je handen uit elkaar op de grond. Zittend mediteren. Ga zitten in een gemakkelijke stoel en ontspan je lichaam. Mediteer op je ademhaling Tijdens het mediteren kun je je concentreren je op je ademhaling. Wees jezelf bewust van het stromen van de lucht in je longen. Merk hoe je buik naar voren komt. Adem zo rustig in en uit. Verander niets aan je adem, neem het gewoon waar. Leg rustig de focus terug bij je ademhaling als je afgeleid raakt. Nu komt de kunst – denk aan niets Hoe kun je nou aan niets denken? Dat is lastig. Je zult merken dat je – wanneer je voor het eerst mediteert – veel gedachten hebt. De kunst van mediteren is het laten varen van deze gedachten. Laat ze komen en gaan en houd je concentratie bij je ademhaling.

Bronnen:
https://sochicken.nl/meditatie

Op zich simpel: als mediteren bij jou helpt de stress te verminderen, dan werkt het. Als je wilt beginnen, zou je dit met mindfulness kunnen doen. Patiënten van GGZ-instellingen en personeel van (ook commerciële) bedrijven krijgen cursussen mindfulness aangeboden. Er zijn onderzoeken die aantonen dat mindfulness voor minder spanning zorgt. Maar uit een grote meta-analyse blijkt slechts een beetje bewijs van verbeterde stressniveaus en kwaliteit van leven op het gebied van psychische gezondheid. Een oefening kan zijn: Ga even rustig zitten of liggen en probeer zoveel mogelijk elk lichaamsdeel te ontspannen. Richt je gedurende vijf minuten geheel op je ademhaling. Gedachten die langskomen negeer je, hou je er verder niet mee bezig. En merk je dat je toch ergens anders zit met je gedachten, richt je dan direct weer op je ademhaling en ga verder tot de vijf minuten om zijn. Bij mij werkt het, het is niet vaag maar eigenlijk heel concreet wat je doet.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
https://www.optimalegezondheid.com/5-beste...
https://www.sandraschoonhagen.com/5-effect...

Zelfs na 4 dagen van meditatie merken mensen al meer creativiteit, flexibiliteit in denken, en mentale weerbaarheid. Het heeft een positieve invloed op je stress levels. Zie de eerste bron. Ik zou zelf beginnen met mediteren door bijv. de app Headspace te gebruiken, zo leer je vanzelf opbouwend 3 minuten, 5 minuten, tot aan wel 20 minuten te mediteren. Dit is een begeleidende meditatie, dus je wordt stap voor stap gecoacht. De basis training is gratis, de volgende cursussen kosten geld. — Na 1 maand heb je het onder de knie en zou je de app weer kunnen verwijderen en zelfstandig verder gaan. Een andere app die je kan gebruiken is de app Calm, deze is ook erg populair. o.a. Lebron James gebruikt deze om beter met stress om te gaan bij zijn wedstrijden. PS Ook yoga kan de effecten van stress tot in je DNA terugdraaien. Zie de tweede bron. Succes! Op naar rust en kalmte

Bronnen:
https://www.researchgate.net/publication/3...
https://time.com/4822302/yoga-meditation-g...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100