Hoe komt dat als je zonder jas buiten bent vatbaarder bent voor een koudje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Kou en verkoudheid hebben volgens de dokters niets met elkaar te maken. “Je wordt ziek door het uitwisselen van bacteriën, niet van de kou".
Toch moet je je als het koud is goed aankleden. Dit heeft te maken met het feit dat je lichaam onderkoelt kan raken.
Onderkoelingsverschijnselen treden op als je lichaamstemperatuur onder de 34 graden Celcius zakt. Het lichaam probeert dan de vitale lichaamsfuncties - zoals hart en longen - te beschermen door minder bloed naar de uitstekende (minder essentiële) lichaamsdelen te laten stromen.
Vooral kinderen en bejaarden kunnen snel onderkoelen.Kinderen moeten in de winter warm aangekleed worden, omdat hun lichaam sneller afkoelt dan dat van een volwassene. Het lichaamsoppervlak van kinderen is dubbel zo groot in verhouding tot hun gewicht.
Ook ouderen zijn vatbaarder voor de kou. De opening en sluiting van de bloedvaten, die zorgen voor warmteregulatie, werkt bij ouderen minder goed.

Door onderkoeling wordt je niet ziek, maar liggen er andere gevaren op de loer: Wanneer de temperatuur verder daalt naar 33°C krijg je last van spierstijfheid, grote pupillen en kramp. Op de grens van 31°C zijn er geen peesreflexen, en kan het slachtoffer bewusteloos raken door zuurstofgebrek.
29°C wordt toch al snel een kritieke toestand, bewusteloosheid slaat toe, er zal geen reactie meer zijn op pijnprikkels en een hartstilstand kan het gevolg zijn.
Een lichaamstemperatuur onder de 27°C is zonder medisch ingrijpen bijna altijd dodelijk, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt het misschien kouder als je geen jas draagt, maar je kan er echt niet ziek van worden. Ziek word je van virussen, niet van kou.

Er bestaan veel fabeltjes over verkoudheid en griep. Dat je ziek kan worden als je zonder jas naar buiten gaat is er een van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad een fabel. Je wordt verkouden als je vatbaar bent voor bacillen, heeft met je weerstand te maken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus als je weerstand lager is ben je vatbaarder voor een verkoudheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande antwoorden (kou maakt je in het algemeen inderdaad niet vatbaarder voor verkoudheid): de reden dat dat misverstand bestaat, is dat mensen wél vaker verkouden worden als het buiten koud is.

Dat komt echter niet door de kou an sich. Wat er gebeurt in koude tijden, is dat mensen vaker binnen, dicht op elkaar zitten. Meer mensen dicht bij elkaar vergroot de kans dat de één, die een virus onder de leden heeft, de ander besmet.

Tel daarbij op dat zeker in onze streken kou vaak gepaard gaat met hoge luchtvochtigheid (herfstbuien die wel door lijken te gaan tot de lente). In combinatie met de verwarmde lucht in huizen geeft dat een ideaal klimaat voor allerlei zietekiemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het ook zo dat juist door grote temperatuurverschillen je lichaam steeds een klap krijgt.
Dus ook 's zomers als het erg warm is vanuit een gebouw met airco naar buiten. Dat tast je weerstand aan en daardoor word je vatbaarder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een jas aan is je lichaam warmer,
als je lichaam kouder word is het lichaam meer bezig met je warm houden en niet met je weerstand,
dus wanneer je het koud hebt ben je vatbaarder voor virussen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus het is eigenlijk wel waar en geen fabel zoals mensen hierboven vertellen.

Het heeft alleen een langer oorzaak gevolg reeks:

Kou -> Lichaam probeert warm te blijven -> Weerstand word minder in de gaten gehouden -> Virussen meer kans -> Verkouden.