Is mijn gewicht een obsessie geworden?

Ik ben een poosje geleden 14 kilo afgevallen (in totaal) en dat vind ik best knap van mezelf.. Nu is het zo dat ik nauwelijks kan genieten van het eten.. Ik sta elke dag op de weegschaal om te kijken of ik ben aangekomen, ( dat is natuurlijk niet goed dat weet ik ook wel..) Is dit het geval dan ga ik de hele dag hard werken op mijn werk zodat het er weer af is.. Verder voel ik me erg rot als ik een weekend er niet aan gedacht heb.. Ik ben gewoon zo bang dat als ik er niet mee bezig ben dat het weer word zoals ik was, en daar wil ik absoluut niet heen!

Heeft iemand tips voor hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
P.S. Ik ben niet gaan afvallen omdat het perse nodig was, maar omdat ik me er beter bij voelde..

Ik ben 1.62m en 64/65/66 kilo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ten eerste, knap dat je zoveel bent afgevallen zodat je je hier beter bij voelt.
Probeer toch te genieten van je eten, verdeel het over meerdere porties per dag, probeer er op deze manier weer van te genieten.
Haal je weegschaal uit het zicht, en weeg je 1 keer per week, bijvoorbeeld op maandagavond 6 uur.
Want als je bijvoorbeeld vanmorgen op de weegschaal hebt gestaan en het was minder als vanavond, dat klopt dan natuurlijk niet hè, je gewicht schommelt altijd een beetje.
Blijf op deze manier eten, niet te veel en niet te weinig, dan kom je ook niet terug op je oude gewicht.
En af en toe een weekendje lekker niet op je gewicht letten mag best hoor, je moet natuurlijk ook blijven genieten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of je al een obsessie hebt, maar het lijkt mij geen gezonde houding ten opzichte van eten. Een eetprobleem kun je zo wel ontwikkelen.

Eet elke dag op vaste tijdstippen en minimaal een 1500 calorieën. Eet je minder, dan krijg je uiteindelijk alleen maar onbeheersbare honger. Die honger wordt geregeld door je hersenen, de suikerspiegel wordt dan gewoon te laag, waardoor je lichaam schreeuwt om eten (zoetigheid). Heb je een dag te veel gegeten, dan moet je de dag erna toch gewoon minimaal je normale portie van 1500 calorieën eten hoor! Want anders gebeurt weer hetzelfde, je lichaam schreeuwt om eten en vroeg of laat geef je toe. Dat heeft niks te maken met slapheid of emotie eten of zo, dat is gewoon een lichamelijke reactie. Als je 1500 calorieën per dag eet, dan zou je nog af moeten vallen, je hebt dan dus voldoende marge om uit te gaan en iets lekkers te eten.

Als je je daaraan houdt, dan kan er eigenlijk niks mis gaan. Merk je dan nog dat je problemen blijft houden met eten, schuldgevoelens houdt of rare eetgewoonten gaat ontwikkelen, zoek dan hulp. Zoek een psycholoog, ook volgend jaar mag je daar nog 5 keer voor een bijdrage van 10 euro per keer naar toe. Of bespreek het met de huisarts.