Helpt afvallen en stoppen met roken tegen slaap apneu?

Een
Collega heeft overgewicht en rookt. Hij zegt dat ie niet hoeft af te vallen of te stoppen met roken omdat zijn slaap apneu daar niet van komt.
Het lijkt mij dat dat wel helpt of zit ik fout?
Hij heeft pas kort de diagnose slaap apneu gehad.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K
Pieterke
4 jaar geleden
Jij hebt helemaal gelijk.
tinus1969
4 jaar geleden
Als je collega zegt dat het niets te maken heeft met gewicht en roken, waarom zou je dan energie verspillen om met hem in discussie te gaan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien heeft jouw collega zijn apneu door een andere 'lichamelijke' oorzaak.
Denk aan hele grote amandelen (neus).
Het zoontje van mijn zus heeft het daar ook door. Deze amandelen zijn al een keer of 3 verkleind, maar groeien telkens weer rap. Gevolg: apneu.
Het is een klein dun jochie dat natuurlijk niet rookt of opgroeid in een omgeving waar gerookt wordt.

Antwoorden (2)

Een reden dat gewichtstoename je risico op slaapapneu zo sterk verhoogt, is omdat het waarschijnlijker is dat je in wezen ook aankomt aan de binnenkant van je hals, wat je keelspieren en de ademhalingsmogelijkheden beïnvloedt. Hoe zwaarder je bent, hoe waarschijnlijker het is dat je slaapproblemen ervaart, aangezien de vetafzettingen rond je bovenste luchtwegen de normale ademhaling kunnen belemmeren. Sommige deskundigen raden aan om de maat van je halsomtrek te meten. Als je een man bent met een halsomtrek van meer dan 43 centimeter of een vrouw bent met een halsomtrek van meer dan 38 centimeter, loop je een significant hoger risico op het ontwikkelen van slaapapneu.
Dus afvallen is in elk geval sterk aan te raden.
Rokers hebben drie keer meer kans om obstructieve slaapapneu te krijgen dan mensen die nog nooit gerookt hebben en hiermee heb je dus nog een goed reden om te stoppen.
Toegevoegd op 17 december 2019 16:54: tekst
fremar
4 jaar geleden
Helaas is het niet zo eenvoudig.
Ik had begrepen dat mensen met (ernstig) slaapapneu min of meer levenslang hebben (lees: de rest van hun leven met hulpmiddelen moeten slapen of een operatie overwegen, die niet altijd helpt geloof ik).

Afvallen helpt wel, maar echt klachtenvrij worden de meeste mensen er niet van. Ben je relatief jong en obese en val je 45 kg af kunnen de klachten mogelijk weg zijn.

Ben je al wat ouder is afvallen vaak niet afdoende, met het stijgen van de leeftijd verslapt niet alleen de huid aan de buitenkant, dat helpt natuurlijk ook niet mee.

Dus als de collega matig overgewicht heeft klopt het waarschijnlijk dat de abneu daar niet van komt, hij heeft gewoon pech/aanleg ervoor en die kg extra maken het mogelijk wel iets erger, maar het is te kort door de bocht om te stellen dat het zijn eigen schuld is en dat afvallen en stoppen met roken de oplossing is.
Summo
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus.
Vaak ligt de oorzaak in het kno gebied.