Kan het gehoor overbelast raken door langdurig met een koptelefoon te luisteren op zacht tot normaal?

Ik zet mijn muziek meestal op 8 streepjes (zonder koptelefoons) dus iets minder dan de helft, maar ik ben een echte muziekliefhebber en luister 5uur per dag wel (tijdens het leren of bijvoorbeeld voor het slapen ook). Ik ervaar vaak een soort van ruis in mijn oren daarna en meestal is het de volgende ochtend weer weg (al hoor ik het wel als ik mijn oren dicht doe). Nu vroeg ik me af, kan zachte tot normale geluidsniveau je oren ook beschadigen?
(Zonder koptelefoon, ik gebruik al een jaartje mijn koptelefoon niet meer)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
4 jaar geleden
Als volume niet te luid is zal je gehoor niet beschadigen.
Dat neemt niet weg dat het vermoeiend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus je bedoelt dat mijn gehoor dan overbelast raakt?
TurfGraver
4 jaar geleden
Gehoor is meer dan alleen je oren (ook je hersenen).
Ja, lang intensief luisteren kan je gehoor overbelasten. Stress en gezondheid speelt ook een rol.
Bordensteker
4 jaar geleden
“Kan het gehoor overbelast raken door langdurig met een koptelefoon te luisteren op zacht tot normaal?” “Ik ervaar vaak een soort van ruis in mijn oren daarna en meestal is het de volgende ochtend weer weg (al hoor ik het wel als ik mijn oren dicht doe).
Nu vroeg ik me af, kan zachte tot normale geluidsniveau je oren ook beschadigen?
(Zonder koptelefoon, ik gebruik al een jaartje mijn koptelefoon niet meer)” In de hoofdvraag maak je je zorgen over langdurig MET koptelefoon.
In de vraaguitleg heb je het over langdurig ZONDER koptelefoon. Het lijkt erop dat je je gehoor al overbelast hebt.
Sommige mensen kunnen aan tinnitus wennen. Weggaan doet het meestal niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
luister vooral met een koptelefoon (geen oortjes!!!) en zet de muziek zo laag mogelijk. en luister niet constant muziek maar pauzeer ook

Antwoorden (1)

Als je erg lang (je noemt 5 uur) muziek luistert op spreeksterkte (63 decibel) kan je gehoor niet beschadigd worden, maar je wordt er wel erg moe van. De ruis in je oren kan het begin zijn van tinnitus en als dat niet meer weg gaat kan dat erg irritant worden. Op tijd een geluidspauze nemen is beter voor je hoofd (oren) en voor je eigen rust.