waar ligt de grens tussen nieuwsgierig en belangstellend?

ik vind het vaak belangstelling als ik iemand iets persoonlijks vraag, maar soms wordt het ook als nieuwsgierigheid gezien, wanneer is wat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (5)

Moeilijke!
Nieuwgierigheid ligt meer in de richting van iemand iets vragen om er zelf beter van te worden en/of meer van iemand te weten willen komen om dat te kunnen gebruiken - misbruiken. Het woord nieuwsgierig wordt meestal niet zo positief bedoeld.
Belangstelling is meer geïnteresseerd/ belangeloos, bijvoorbeeld om iemand te kunnen helpen.

NIEUWSGIERIG
1) Belangstellend 2) Brandend 3) Benieuwd 4) Graag willende weten 5) Kurieus 6) Kijkgraag 7) Langneuzig 8) Neuswijs 9) Onbescheiden 10) Schouwlustig 11) Verlangend naar nieuwtjes 12) Vraagachtig 13) Weetgierig
http://www.encyclo.nl/begrip/nieuwsgierig

BELANGSTELLEND
1) Aandachtig 2) Belangstelling verdienend 3) Benieuwd 4) Blijkgevend van deelneming 5) Deelnemend 6) Geïnteresseerd
http://www.encyclo.nl/begrip/belangstellend

Zoals je ziet zijn er overeenkomende synoniemen bij beide woorden ;-)
Dus of er een echte grens aan te geven is; ik denk van niet. Is meer een interpretatieverschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een zeer ingewikkelde vraag, mede door dat alle mensen verschillend zijn in hun opvatting.

Bij de één kan je met precies hetzelfde belangstellend zijn wanneer de ander het als nieuwsgierig ervaart. Mijn ervaring is dat mensen vaak hun persoonlijke problemen/ervaringen zelf vertellen als ze zich op hun gemak voelen en niet wanneer zij er direct naar worden gevraagd.

Als je vaak als nieuwsgierig wordt bestempeld wees dan iets terughoudener en probeer met je vraagstelling niet te direct te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is belangstelling als je iets aan iemand vraagt omdat jij op de hoogte wilt zijn van informatie waar die persoon over beschikt en jij niet. Jouw motivatie om dat te vragen berust op empathie. De communicatie is tussen jou en de andere persoon, en niet bedoeld om verder te worden verteld.

Het is nieuwsgierigheid als je iets aan iemand vraagt omdat je merkt dat die persoon een verandering heeft ondergaan, en jij wilt wel weten waarom dat gebeurd is. Jouw motivatie om het te vragen is dat je er het fijne van wilt weten. Het is niet omdat je wilt meeleven met de ander, maar eerder om het verder te kunnen vertellen (of te roddelen).
Amadea
11 jaar geleden
Belangstellend is meer een open vraag. Je stelt het op een manier die de ander de keus geeft wel of geen antwoord te geven. Je wordt ook niet boos als je geen antwoord krijgt, je geeft ruimte.

Nieuwsgierig is meer dwingend. Als degene eigenlijk geen antwoord wil geven, of oppervlakkig, dan toch doorvragen.

Als voorbeeld: Je komt een kennis tegen en weet dat het in de relatie van die kennis en haar man niet zo botert.
Belangstellend: Ha, wat leuk je te zien, hoe is het met jullie?
Hier laat je de ander de keus in hoeverre die iets kwijt wil.
Nieuwsgierig: Ha, wat leuk je te zien, ik hoorde dat het niet zo goed tussen jullie ging, gaan jullie uit elkaar?
Hier ga je naar details vragen die je niets aan gaan.

Maar: hoe closer het contact, hoe directer je kan vragen.
En toch is het dan goed om tegen de ander te zeggen: ik vraag dit nu wel maar als je liever geen antwoord wilt geven is het ook goed natuurlijk, we kunnen het ook over iets anders hebben als je wilt. Of misschien wil je er liever een andere keer over praten?
Oók al is het een innige vriendin, of je zus of je broer.

Het heeft eigenlijk gewoon te maken met respect voor andermans/vrouws privacy.
Als dat door je vraag heenklinkt is het belangstellend.
Kristal
11 jaar geleden
'Nieuwsgierigheid' en 'Belangstellend' zijn woorden die voor iedereen een eigen betekenis hebben, als je het aanstaat dat iemand je iets vraagt dan noem je het belangstellend, als het je niet aanstaat dan noem je het ' nieuwsgierig'.
Het zijn 'labels' of 'stickertjes' die mensen gebruiken om aan te geven of ze er ermee om kunnen gaan of niet.
Uiteindelijk gaat erom of je wel of niet in staat bent om antwoord te geven op de vraag. Het als 'Nieuwsgierigheid' of 'Belangstellend' kwalificeren zijn alleen maar uitvluchten.