Wat is het nut van hooikoorts, huistofmijt en andere allergieën?

Waarom krijg ik zoveel Allergische reacties? De waslijst is in de loop der jaren alleen maar gegroeid....
Zoals hooikoorts; niet alleen de graspollen maar ook boompollen, op veel huisdieren. Ik kan bepaalde voeding echt niet eten; zoals alle noten en veel fruit, sommige rauwe groentes, ook heb ik last van bronchitis, in de winter snel eczeem en bepaalde antibiotica?
Al sinds mn kinderjaren heb ik last van veel allergieën, altijd maatregelen genomen in huis en anti-histamine medicatie geslikt. Ook heb ik vroeger in het ziekenhuis een langdurige immunotherapie (in de vorm van wekelijkse, daarna maandelijkse injecties) gevolgd. Helaas heeft dit alles weinig geholpen en slik ik bijna het hele jaar hooikoorts medicatie; meestal begint het al in januari/februari tot november.
Ik weet dat deze allergieën erfelijk kunnen zijn, veel hiervan zit idd in mijn familie. Ik ken de tabellen over kruis reacties/allergieën, dus kan rekening houden met veel, maar het blijft gepuzzel...

Is er dan echt geen genezing of alternatief vd anti-histamine medicatie bekend?

Weet jij het antwoord?

/2500

Allergieën hebben geen 'nut', maar zijn een ontspoorde overreactie van een bepaald deel van het immuunsysteem, namelijk het IgE-systeem. De normale functie van dat immuunsysteem is het uitschakelen van 'grote' indringers, zoals wormen.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Immunoglobulin_E

Allergieën hebben geen enkel nut. Allergieën zijn eigenlijk bijverschijnselen van een an sich prima systeem (onze afweer, immuniteit die we gedeeltelijk met de geboorte meekrijgen en gedeeltelijk tijdens ons leven opbouwen) die echter in onze huidige samenleving wat verstoorde werkingen kan vertonen, door "afwerend" te reageren op onschadelijke en zelfs lichaamseigen stoffen. Van nature leeft de mens in symbiose met allerlei virussen, bacteriën en parasieten. Sommigen kunnen ons ziek maken, anderen zijn van levensbelang voor ons. Doordat we echter met name sinds de late jaren 70 ernstig zijn doorgeschoten in onze "hygiëne", waardoor we weinig weerstand kunnen opbouwen tegen zo veel mogelijk ziekteverwekkers, onze voeding steeds "schoner" is geworden , we -veelal ook onnodig- antibiotica zijn gebruiken, is ons afweersysteem een beetje in de war geraakt, en zien we steeds meer mensen "afweer" opbouwen tegen onschuldige stoffen. Belangrijker is misschien nog wel dat we heel veel GOEDE bacteriën "wegwassen" , die ons zouden (hebben) kunnen helpen de "etterbakken" te bestrijden, en veel onschuldige infecties niet oplopen die onze immuniteit hadden kunnen versterken toen we jong waren. Voor zover allergieën dus enig nut hebben, is dat op het punt dat we ons echt moeten afvragen waarom ze zo veel voorkomen, en het een nog altijd groeiend probleem lijkt te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100