Kun je je oude huisarts verbieden je medisch dossier door te sturen?

Zo js hoe regel dit juridisch op schrift?

4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Je kan gewoon aangeven dat je niet wil dat je medicidossier wordt door gestuurd moet je aan je oude en je nieuwe huisarts doorgeven.

Antwoorden (2)

Je huisarts heeft jouw toestemming nodig om jouw medische gegevens door te sturen. Als jij geen goedkeuring geeft mag hij of zij dit niet doorsturen. Verbieden is dus niet nodig, hij of zij heeft dan gewoon het recht niet dit te doen.
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/zorg-zorgverzekering/medisch-dossier/medische-gegevens-delen.
Je loopt dan wel het risico dat een (eventuele) andere zorgverlener jou niet wil behandelen.
Ook je oude huisarts mag niets doorsturen zonder jouw toestemming.
Toegevoegd op 07 december 2019 18:33: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De bijgevoegde link gaat niet over de Richtlijn die geldt bij het overdragen van het medisch dossier door de huisarts naar de nieuwe huisarts. De link van de consumentenbond betreft het met en doorsturen naar andere zorgverleners. Het medisch dossier blijft dan bij de bron.
Als een patiënt besloten heeft van huisarts te wisselen en de nieuwe huisarts bekend is, mag hij de huisarts die hij verlaat verbieden het relevante medisch dossier naar de nieuwe huisarts door te sturen. De patiënt kan zijn wensen schriftelijk en aangetekend mededelen aan de huisarts die hij verlaat.
Maar:
De huisarts kan besluiten toch medische gegevens met de nieuwe huisarts te delen. Dit kan bv als er voldaan wordt aan de criteria die gelden bij het ontstaan van conflict van plichten. Het kan gaan om situaties waarbij er concreet gevaar of schade voor de gezondheid van de patiënt bestaat bv. als voorgeschreven medicatie of ICA-gegevens niet worden doorgegeven. ICA staat voor intoleranties, contra-indicaties en allergieën
De huisarts is ook verplicht het dossier nog minstens 15jaar te bewaren. Zgn bewaarplicht van de huisarts, het dossier verdwijnt dus de eerste 15 jaar niet. De gegevens die achterblijven, blijven te raadplegen via het landelijk schakelpunt maar blijven bij de bron.
Dit alles is vastgelegd in een advies van overdracht patiëntendossier bij verandering van huisarts. De huidige richtlijn van de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG).
De Richtlijn: Omgaan met medische gegevens, is vastgesteld door het Federatiebestuur op 24 mei 2018 en in werking getreden op 25 mei 2018. Deze richtlijn geldt voor zover in de wet niet anders is voorgeschreven.
Ik raad u aan de folder van het KNMG: Richtlijn, omgaan met medische gegevens, op te vragen of contact op te nemen via KNMG: Postbus 20051, 3502 LB Utrecht.
Op blz 122 – van de folder Omgaan met medische gegevens staan de patiëntenrechten met betrekking tot het medisch dossier omschreven. En hoe te handelen als de patiënt wijzigingen in zijn medisch dossier aan wil laten brengen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Die folder kan je overigens hier terugvinden:
https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/knmg-publicaties/omgaan-met-medische-gegevens.htm