Huid rondom vagina ineens kwetsbaar, wat en hoe?

Hoi.
Sinds mijn ontmaagding is mijn huid rondom mijn vagina kwetsbaar.
Drie dagen na de ontmaagding zijn er twee plekjes, naast de anus. Ik twijfel of dit van de seks is of van het schuren van maandverband of gewoon van het schuren van mijn billen tegen elkaar bij het wandelen (ben recent van ondergewicht naar normaal gewicht gegaan).

Nu, ik dacht dat dit vanzelf zou genezen. Maar het is nu een week later en het is er nog steeds. Het is een velletje dat eraf is, het heeft vleeskleur, het irriteert, doet pijn met plassen.

Vandaag ging ik wielrennen en heb ik nog een plekje waar de vel is afgegaan. Ik weet niet of dit door de positie van het zitten kom of door de maandverband.

Ik draag nu nog steeds maandverband, waarschijnlijk nog twee/drie dagen. Maar ik heb dit nooit meegemaakt en vraag me af hoe dit komt en hoe ik dit moet verzorgen zodat het zsm weg is. Kan het door de Morning After Pill komen, dat mijn huid zachter en geïrriteerder is? Of door het scheren met een extreem scherp mesje? Het weer, het feit dat ik aangekomen ben tot gezond gewicht? Of is het puur en alleen het maandverband - waar ik eerder nooit problemen mee heb gehad?

En hoe moet ik dit verzorgen?

Groetjes,

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb een afbeelding toegevoegd. Zo zien de wondjes eruit. Mijn wondjes zijn gelegen naast de anus en een op de venusheuvel, richting mijn lies.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je geeft veel opties, waarvan een deel kan.
Zijn de wonden ook zo groot als op de foto? Dan is de huisarts de 1e optie.
Als het kleiner is dan denk ik aan een wondzalf. (maar daar zal vast iemand anders hier meer over kunnen zeggen) Als opties had ik nog een reactie op je partner: een (contact allergisch) reactie kan je van veel dingen krijgen: zeep, zijn geurtje, condoom en zelfs sperma (onwaarschijnlijk) Een soa zal het niet zijn, de incubatie tijd is minimaal 10 dagen.
https://www.soapoli-online.nl/alles-over-soa
Ritsuka
8 jaar geleden
Zou van maandverband kunnen komen, heb ik ook wel eens irritatie van. Vaseline of Nivea creme (blauwe blik) smeren wil wel eens helpen. Ik lees dat je Morning After Pil hebt gehaald, ik raad je aan voor de volgende keer wel betere voorzorgen te nemen. Pil en/of condoom. En zijn jullie beide getest op SOA's?
Antoni
8 jaar geleden
Nestosyl werkt waarschijnlijk ook goed tegen wondjes als deze -voor de grote wond van de afbeelding is waarschijnlijk een andere behandeling nodig-. Kijk in de bijsluiter van de Nestostyl of dit op deze plek(ken) mag worden gebruikt.
Antoni
8 jaar geleden
Meer informatie vind je ook op http://www.nestosyl.nl/.
Amadea
8 jaar geleden
In die bijsluiter staat dat Nestosyl niet geschikt is voor
toepassingen op slijmvliezen. En die zitten dus onder meer rond de geslachtsorganen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sudocreme zal wel mogen, dat is eigenlijk bedoeld voor babybilletjes, maar is voor veel meer huidproblemen inzetbaar:
http://www.femmemagazine.nl/beauty/sudocrem-voor-meer-dan-alleen-babybilletjes/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wellicht niet wielrennen met maandverband?

Antwoorden (1)

De huid van en rondom de vagina is kwestbaar, zeker bij jonge meisjes (en bij oudere vrouwen ;-) ) . Dat heeft in eerste instantie te maken met de nog wat lage oestrogeenspiegels, waardoor de huid van en ondom de vagina gewoon wat dunner is en wat minder kan hebben, maar ook doordat bij jonge meisjes de frequentie nog wel eens wat aan de hoge kant ligt, en de vagina / het milieu in de vagina niet de kans krijgt zich te herstellen. Naast de bekende klachten als jeuk en irritatie, ligt daarom ook een vaginale infectie nogal snel op de loer.

Het enige wat je kan doen is je huid een beetje rust geven, door bijvoorbeeld niet elke dag seks te hebben, goed blijven smeren (liefst met eem glijmiddel, maar vaseline of babyolie wil ook wel) en zorgen voor een goede hygiene maar zonder zeep of vaginale douches. Ook voor je partner is goede hygiene extreem belangrijk, en niet alleen onder de gordel maar ook bijvoorbeeld zijn handen / nagels. Op een gegeven moment went het wel en gaat het wel over.

Voor de genezing is het ook belangrijk dat de boel wat lucht krijgt. Geen maandverband gebruiken dus, liever tampons, en al helemaal geen inlegkruisjes , want die dienen geen enkel doel. Ook geen strak ondergoed en wijde kleding dragen is een goed plan. En als je de tijd hebt, gewoon even af en toe op bed liggen en de boel lekker laten drogen aan de lucht. En verder afblijven natuurlijk.

Zijn na een goede week je klachten nog niet weg, dan toch even contact opnemen met je huisarts. Er kan sprake zijn van een infectie die behandeld moet worden.

p.s. bij gebruik van condooms alleen glijmiddelen op waterbasis gebruiken ; olieen en vetten kunnen het rubber / siliconen aantasten.