Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

klopt het dat er 2 verschillende hartslagen zijn?

als ik goed met mijn hand op mijn borst voel, is het net alsof de eerste hartslag minder hart is dan de tweede hartslag. het is alsof de tweede hartslag wat meer naar links is. wat is dit precies? ben er erg benieuwd naar en kan het zo niet goed vinden op het internet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, er zijn twee verschillende hartslagen, of twee stadia van een hartslag. In het eerste stadium pompen de boezems bloed in de kamers; in het tweede stadium pompen de kamers het bloed het lichaam in (grote en kleine omloop tegelijk).

Dit staat los van het feit dat je twee bloedsomlopen hebt.
(Lees meer...)
tinus1969
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
en dit gaat dus om de beurt? de eerste hartslag gaat, onegeveer een seconde rust (hangt van de inspanning af), en dan de tweede hartslag dat weer een iets andere slag heeft.
Neen, dat is NIET waar.
In één hartslag worden achtereenvolgens de boezems en vervolgens kamers samengetrokken door de hartspier.
Het wegpompen van het bloed is een actief proces, de hartspier trekt zich samen (systole). Na de systole volgen de ontspanning en rustfase (waarin de spiercellen zich opnieuw opladen voor de volgende contractie), de diastole. Tijdens de diastole vullen de boezems en kamers zich weer met bloed. Dit is voor het grootste gedeelte een passief proces. Pas aan het eind van de diastole als de boezems zich samentrekken wordt nog meer bloed de kamers ingeperst.
Als jij je hartslag goed wilt voelen moet je dat doen aan de halsslagader. Als je met twee vingers om het strottenhoofd voelt heb je de beste hartslag. Op je borst oel je dat niet zo goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding