Het heiligbeen van de mens , dat ontstaat door de vergroeiing van drie wervels, vertoont op de rugzijde een aantal verhevenheden, die het beeld oproepen van een tweearmig kruis, te wijten aan de mediane doorlopende verhevenheid en de twee loodrecht erop gerichte naden van vergroeiing van de wervels. De Duitsers bewaarden deze indruk in hun taaleigen en noemen dat been 'Kreuzbein'.

Ongetwijfeld heeft zulk een beenstuk met een obscure afbeelding van een kruis de fantasie geprikkeld, zodat men er iets heiligs of meer iets sacraals, is in gaan zien. Vandaar ook de Latijnse naam 'os sacrum'.

Daar waar de wervels niet ten volle zijn vergroeid tot één enkel been spreekt men van 'os sacrales'.

We mogen dan ook aannemen dat het meer de fantasie van onze voorouders is dan hun chirurgische kennis, die de naam 'heiligbeen' heeft doen ingang vinden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is gewoon een naam voor een bot. maar volgens de chakra leer is het een soort centrum voor emoties en kracht.
Misschien dat daar de naam vandaan komt.

Tweede Chakra, heiligbeen of miltchakra
Sadhisthana (Lotusbloem met zes blaadjes)

Plaats van het chakra : onder de navel
Endocriene systeem : bijnieren, geslachtsklieren
Lichaamsorgaan : voortplantingsorganen, milt
Zintuiglijk orgaan : tong, smaak, genitaliën
Psychische functie : centrum van de seksuele energie, centrum van de gevoelens, emoties en scheppende krachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent dat het het harde beschermende deel is van de baarmoeder.Het fundament van de wieg waarin het ongeboren kind negen maanden verblijft.