waarom worden thermometers soms anaal gebruikt?

vroeger toen ik mij niet lekker voelde deed mijn moeder de thermometer in mijn kont en dat was niet prettig waarom deed ze dat nou eigenlijk als het zo naar voelt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (2)

De anale toepassing is eigenlijk de meest gebruikte methode; zeker in het verleden. Omdat de thermometer diep in het lichaam werd gestoken was de temperatuur exact de juiste. Tegenwoordig wordt steeds meer de oor thermometer gebruikt. Deze wijst echter zo'n 0,5 tot 0,6 graad minder aan dan de werkelijkheid, omdat de omgeving van de "voeler" te dicht aan de buitenzijde van het lichaam meet.:Als je de anale thermometer gebruikt hebt je een betere waarde en het vervelende gevoel kan je voorkomen door hem een beetje vet te maken met vaseline.
In het ziekenhuis wordt de oor thermometer standaard gebruikt om hygiënische redenen. Er wordt steeds een nieuw oordopje op geplaatst. Vroeger werd in het ziekenhuis de anaalthermometer in de lysol (sterk ontsmettingsmiddel) bewaard.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een digitale thermometer is nog steeds het meest betrouwbaar.
Inden je de temperatuur meet via de bibs, noem je dat rectaal meten.
Indien je een digitale (vroeger kwik) thermometer rectaal gebruikt, weet je 100% zeker of je verhoging of koorts hebt.
Jouw moeder wilde zekerheid hebben over jouw temperatuur.
Een digitale thermometer is makkelijk te gebruiken, je doet het nooit fout.
Zelfs een baby kun je met 100% zekerheid temperaturen.
Om de thermometer beter te laten glijden, kun je inderdaad een beetje vaseline gebruiken.

De gewone digitale thermometer wordt steeds meer ingeruild voor de oorthermometer.
Alleen kleven hier een paar nadelen aan:
De temperatuur wijkt licht af (wel maar een beetje, maar als je rond de 38 graden hebt....).
De thermometer meet eigenlijk het trommelvlies. Indien je oren verstopt zijn, wordt het lastig.
De techniek moet je juist uitvoeren anders klopt de meting niet. In het ziekenhuis gebruiken ze daarom een iets langer tuitje.

Kortom, rectaal is en blijft het meest betrouwbaar voor huis-, tuin- en keukengebruik.