Wat veroorzaakt het schrikgevoel?

Schrok net van een geluid. Je krijgt dan zo'n "schok" in je buik....wat is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Vanuit de prehistorie is de mens erop gebouwd om te vluchten bij gevaar.
Dus bij een schrikreactie komt er een hoeveelheid adrenaline vrij die je helemaal alert houdt en ervoor zorgt dat je kunt vluchten indien nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Schrikreflex
De schrikreflex (startle reflex of schrikreactie) is een natuurlijke reactie op onverwachte en intense stimuli, zoals een hard geluid. Hij komt tot uiting in spierreacties zoals contractie van van de nekspieren, opspringen en knipperen van de oogleden. In experimenteel onderzoek naar aangeleerde angstigheid of vrees wordt veel gebruik gemaakt van de schrikreactie. Zij vormt een belangrijk element van diermodellen van aangeleerde angstigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de adrenaline die vrijkomt in je lichaam omdat er iets gebeurt wat je totaal niet verwacht.

"Het vrijkomen van adrenaline maakt ook deel uit van de vecht- of vluchtreactie. In geval van gevaar is dat heel nuttig, door te vechten of te vluchten heb je immers meer kans om te overleven, dan als je in plaats daarvan het gevaar zonder weerstand tracht te trotseren. Ook stijgt de bloeddruk door perifere vaatvernauwing en versnelt de hartslag waardoor er meer bloed rondgepompt kan worden. De pupillen worden groter, de ademhaling versnelt, en de handpalmen gaan zweten. De bloedtoevoer naar de darmen wordt verminderd. Ook wordt het gevoel van tijd beïnvloed: gebeurtenissen lijken trager te verlopen waardoor iemand sneller kan reageren.
Bij paniekaanvallen zonder uitwendige oorzaak is het vrijkomen van adrenaline een van de uitlokkende factoren van een aanval van hyperventilatie."

Voor een uitgebreide beschrijving van wat er precies gebeurt als er adrenaline vrijkomt, heb ik deze link voor je toegevoegd.