Mag een dokter een bloedtest weigeren?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja een dokter wordt gevraagd om zinnig en zuinig aan te vragen. Dus niet zomaar klasseloos allerlei testen aanvragen die niet nodig zijn volgens de huisarts.
Bedenk wel; elke losse bloedtest kost geld. De ene iets meer dan de andere. Maar vaak komt er niks bijzonders uit. Artsen zijn goed opgeleid om in te schatten welke testen wel zinvol en welke niet in jou situatie.
Heb je het idee dat je niet gehoord wordt, dan ben je vrij om een second opninion aan te vragen bij een andere arts. Wat is de test die de arts niet wil aanvragen en jij zelf wel graag wilt weten?
tinus1969
4 jaar geleden
Overigens is wat @Vics beschrijft ook een valkuil. Nederlandse dokters zijn vaak penny-wise pound-foolish en zouden best wat vaker bloedonderzoeken kunnen aanvragen. Zulk onderzoek is namelijk (meestal) relatief hartstikke goedkoop.

Antwoorden (2)

Alleen als je dokter daar een hele goede reden voor heeft.
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Zo'n 'heel goede reden' kan gewoon al zijn dat hij of zij de test niet zinvol vindt. Op basis van zijn kennis en ervaring kan hij/zij zo'n inschatting eenvoudig maken.
Een dokter is niet verplicht om elke medische behandeling uit te voeren die een patiënt eist. De dokter moet er zelf ook van overtuigd zijn dat de behandeling zinvol is.

Dit algemene principe geldt niet alleen voor bloedtesten maar ook voor medicijnrecepten en operaties.
tinus1969