Is lang achter de computer zitten slecht voor je ogen?

Gaan je ogen daarvan achteruit of is het alleen maar vermoeiend voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De ogen verwerken invallende lichtstralen. Of die lichtstralen nu afkomstig zijn van eeen beeldscherm, of van de kamer om je heen, of van de bomen in het bos, het maakt voor het oog niets uit. Of je nu een boek leest of tekst op een beeldscherm, voor het oog als orgaan maakt het niets uit. Je wordt er niet bijziend van, je wordt er niet verziend van. Je netvlies blijft even goed werken.... Wel is het lvermoeiend om langdurig naar een lichtbron te kijken (maar dat ligt niet aan de ogen, maar aan de hersenen) en kan je hoofdpijn krijgen door langdurig dezelfde houding aan te houden...
Vroeger, kort na de introductie van de televisie werd ook beweerd dat je 'slechte ogen' kreeg van te lang kijken, of van te korte afstand, maar dat effect is nooit aangetoond in een wetenschappelijk onderzoek...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is inderdaad vooral vermoeiend voor je ogen, slecht is het niet. je kijkt alleen de hele tijd naar een lichtbron. En dat is vermoeiend

Toegevoegd na 8 minuten:
Je ogen zijn gemaakt om te kijken dus of je nu een krant leest of lettertjes op GV leest maakt niets uit, alleen kijk je tegen het licht aan bij een scherm en bij een krant komt het van de omgeving.