Spalkje losgeraakt, moet ik hier snel wat aan doen?

Hallo,

Afgelopen weekend is het spalkje aan de bovenkant van mijn gebit losgeraakt. Tijdens het eten schoot er iets tussen en nu is het gedeelte wat aan één van mijn voortanden zat los, de rest zit nog wel vast.

Ik heb de afgelopen 8-9 jaar geen problemen ermee gehad, maar vraag me af of ik nu wel of niet spoedig naar de orthodontist moet. Ik merk dat mijn voortanden een lichte pijn afgeven en het geeft een beetje een trekkend gevoel.

Het probleem is dat werkelijk iedere tandarts/orthodontist in mijn omgeving op vakantie is. Mijn vraag is dus: aangezien tanden weer in hun oorspronkelijke positie kunnen terug groeien, hoeveel haast heeft dit? Kan ik er nog een week of twee mee wachten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (1)

Omdat je aangeeft dat je al 8-9 jaar geen problemen hebt gehad met het spalkje, ga ik er vanuit dat je deze toentertijd hebt gekregen na het verwijderen van de beugel.
Het doel van de spalk is dan om de tanden als het ware in de goede stand te houden.

Deze spalkjes gaan geregeld kapot. Je bent niet de enige.
Ik ken iemand die het spalkje tijdens de bevalling stuk heeft gebeten. Geen grap.
Ook dan ren je niet meteen naar een orthodontist of tandarts.

Omdat jouw tanden al jaren in een goede stand staan, heeft het veel minder haast. Als jouw beugel pas verwijderd was, is het een ander verhaal.

Als je last hebt van een scherp puntje, doe er dan wat wax op. Waarschijnlijk heb je dat niet meer, omdat je de spalk al zo lang hebt. Een stukje kauwgom kan dan ook helpen.
De druk die je voelt, komt doordat de druk door de kapotte spalk nu heel anders verdeeld wordt op jouw tanden. Vergelijk dat met de beugel vroeger als die strakker werd gezet.

Maak je dus niet te druk, omdat de constructie al jaren zit. Die paar weekjes doen dan niet veel.

Blijf je last hebben van veel druk, bel de dienstdoende tandarts. Tijdens vakanties nemen andere praktijken jouw tandarts waar. Even je eigen tandarts bellen en waarschijnlijk krijg je dan te horen bij wie je terecht kunt.
Wat ik wel vreemd vind; indien de orthodontist de spalk heeft geplaatst: Normaal regelen die ook iets voor spoedgevallen. Een assistente behandelt dan toch spoedjes. Dat kan ook makkelijk, omdat zij meestal toch de uitvoerende taak doet.
Maar misschien bestaat de praktijk van toen wel niet meer.

Ik hoop dat je zo gerustgesteld bent, anders laat maar horen.
(O ja, mijn eigen zus had laatst haar spalk voor de tweede keer kapot, inmiddels is ze 41 jaar, en heeft ze de spalk definitief laten verwijderen)