Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie weet voorbeelden van medicijnen die we hebben gekopieerd uit de natuur en chemisch nagemaakt hebben?

ik ken bijvoorbeeld kinine tegen malaria uit de kina bast en aspirine uit de wilg tegen hoofdpijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een beetje een grensgeval denk ik: L-dopa (levodopa).
L-dopa wordt gegeven aan parkinson-patienten. In de hersenen wordt L-dopa omgezet in dopamine. L-dopa wordt gegeven omdat dopamine de barrieres naar de hersenen niet passeert. Dopamine kan dus wel worden nagemaakt maar niet worden toegediend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet echt een medicijn, maar wel gekopieerd uit de natuur en zelf nagemaakt: L-ascorbinezuur (vitamine C).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk ook thyrax medicijnen, maar weet het niet zeker. Het zijn hormonen, die als je gezond bent gewoon in je lichaam voorkomen (en dus in de natuur). Volgens mijn internist slik ik die hormonen dus synthetisch, dus lijkt me dat ook een voorbeeld van wat je vraagt. Maar het medicijn bevat ook andere dingen, namelijk hulpmiddelen... en deze zijn niet gekopieerd uit de natuur (de meeste niet dan).
Dus vandaar dat ik het niet zeker weet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding