Hoi, ik heb een vraag. Is het erg als je je maandverband langer dan 6 uur in hebt gehad?

want ik was naar de stad gegaan en was vergeten om hem te verwisselen. Dus ik maakte me een beetje zorgen. Of het erg is dat ik hem ietje langer dan 6 uur heb ingedragen..

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Als het om maandverband gaat: Dat is niet erg als je dat langer dan 6 uur gebruikt. Het wordt hooguit wat onfris en kan gaan ruiken en eventueel doorlekken. Maar schadelijk is het niet.

Antwoorden (2)

Maandverband heb je niet in, dat is alleen bij tampons zo en kan dan eventueel gevaarlijk zijn. Want dan zou je tamponziekte kunnen gaan krijgen.

Het verband zal hooguit door gaan lekken, en waarschijnlijk gaan ruiken. Dat is het enige erge daar dan aan: een ander zal waarschijnlijk hebben geroken dat jij ongesteld bent. Maar ach, wat geeft dat verder.
Amadea
4 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je een tampon bedoeld? Want een maandverband ligt in je ondergoed.

Over het algemeen kan dit zeker geen kwaad. Je kan het vergelijken met op een koud muurtje zitten. Na 1 x krijg je geen blaasontsteking, maar als je het te vaak doet, is de kans op een ontsteking groter. Dit geldt nu ook. Na één keer een tampon te lang dragen is geen probleem, maar als dit structureel te vaak gebeurd is de kans tamponziekte groter.

Daarnaast vind je op internet veel verhalen over dat je er eventueel Kanker van kan krijgen, of andere nare ziekte's. Maar dit is allemaal nooit officieel bewezen, dus dat zou ik met een korreltje zout nemen.