Hoe moet ik minder Koolhydraten tot mij nemen?

Men heeft het er altijd over dat je minder Koolhydraten moet nemen en meer eiwitten als je wil afvallen? Dus minder brood, minder aardappelen, rijst, en pasta's. Dat is toch praktisch zo'n beetje alles wat mensen eten tijdens de maaltijden? Hoe zou een gewone maaltijd er uit moeten zien zonder koolhydraten? Wat is een goede vervanger voor bijvoorbeeld de aardappelen of brood? Volgens mij is het niet haalbaar om het zonder de koolhydraten te doen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Eiwitrijke voeding en afvallen Eiwitten staan mede door het dieet van dokter Frank op dit moment enorm in de 'spotlight'. En terecht; voor mensen die graag willen afvallen zijn eiwitten essentieel, dit komt door het verzadigende (honger onderdrukkende) effect van eiwit en de rol die de stof speelt in de aanmaak van spierweefsel. Uit onderzoek blijkt dat mensen in totaliteit minder eten als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen via hun dieet. Eiwitten zitten onder andere in eieren, peulvruchten, vlees, gevogelte, vleeswaren, vis, melkproducten en noten. Een gezond volwassen persoon heeft ongeveer 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/...
http://www.gezonder-afvallen.nl/eiwitten.html
http://www.snel-afvallen.nl/info/afvallen-...

Nee hoor, ik eet ook minder koolhydraten, omdat ik ze, als ik er teveel van eet ze niet verbrand, ook al zou ik veel erbij sporten. Een maaltijd "zonder" koolhydraten bestaat gewoon uit een stukje vlees/kip/vis met veel extra groente en sla. Je kan bijvoorbeeld extra spruiten opscheppen of een deel warme groente en een beetje sla toevoegen. Voor de lunch kun je heerlijke salades maken, met bijvoorbeeld spinazie (rauw is dat zeer voedzaam) met tomaat/komkommer en kip/ham of surimi met vinaigrettesaus. Onbijt kun je magere/biogarde yoghurt zonder suiker nemen en een klein beetje natrena toevoegen voor de smaak. Zo weet je precies hoeveel suiker er in gaat. Neem vooral geen optimel! Hoewel het heel leuk staat dat 0% vet, vaak zitten ze nog barstensvol met suikers. Ook kun je eieren koken, of roeren of bakken. voeg er aan toe wat je lekker vind, zoals tomaten of wat ham, of wat kaas en smullen maar! Oh ja, Groene appels bevatten minder fruitsuikers en zijn daarom bij uitstek goed te doen! Zo'n beetje alle ietwat zure fruitsoorten zijn aan te raden, hoewel velen fruit uit den boze vinden in de eerste fase, vanwege de fruitsuikers. Verder wat ik bijvoorbeeld vervelende vond is niet het feit dat je weinig koolhydraten mocht eten, maar het feit dat je ook op suikers moest letten en ik kan je vertellen dat suiker in zo'n beetje alles zit, want suiker is een smaakmaker. Ik kon geen vleeswaren pakken en er zat al suiker in! Zelfs in Biologisch vlees zit suiker. Ook geen wonder dat we allemaal langzamerhand dichtgroeien, we eten veel te veel suikers. Met een beetje fantasie kun je best minder koolhydraten eten hoor! Toegevoegd na 1 dag: Oh ja en nog even voor de leken onder ons, het is fout om te denken dat alleen pasta's,brood, aardappels en rijst koolhydraten bevatten, want groenten bevatten ook koolhydraten,echter in een mindere mate, maar je krijgt echt wel brandstof. En mensen met veel vetreserves kunnen het in principe met minder koolhydraten doen, omdat je dan je opgeslagen reserves gaat aanspreken en dat is nu juist de bedoeling.

Voordat je een gerecht wil eten eerst op de achterkant kijken hoeveel koolhydraten er in zitten!

je kunt bv s'morgens en s'middags ipv brood een eiwitshake maken, heel erg makkelijk en vult goed. Je neemt wat kwark of yoghurt, je doet er een paar scheppen ewitpoeder in en voor de smaak een beetje natrena, een beetje water, dan met de staafmixer erdoor en je hebt je eigen "milkshake". Ook makkelijk als je s'morgens niet goed kunt eten, zoals ik. Als je het een beetje afwisseld door ook eens verzelrijke crackers te eten of koolhydraatarm brood, gaat je lichaam nog beter aan het werk om de calorieën te verbranden

Een gewone maaltijd zonder koolhydraten bestaat niet; Koolhydraten zijn de brandstof, de benzine voor je lichaam , en elke volwaardige, gezonde maaltijd zou ze moeten bevatten. Wel is het zo dat je hele slechte en gezonde koolhydraten hebt (ook wel snelle en langzame koolhydraten genoemd). De slechte (witmeel, geraffineerde suiker, witte pasta) kun je met een gerust hart laten staan en zelfs volledig uit je voedingspatroon schrappen. Maar de goede, uit aardappels, groente en fruit heb je wel degelijk nodig. Daarnaast eiwitten uit zuivel en vlees. Nadeel daarvan is dat ze vaak gepaard gaan met slechte vetten, en ook die moet je zien te vermijden. Op goede vetten hoef je echter niet te bezuinigen ; die heb je zelfs nodig om je slechte vetten te kunnen verbranden. Als richtlijn kun je aanhouden dat vloeibare plantaardige vetten vrijwel altijd goede vetten zijn. En ook in vette vis zitten belangrijke goede vetten ; eet die regelmatig. Maar de koolhydraten helemaal weglaten is een slecht idee, waar je misschien wel van zult kunnen afvallen (Atkins-principe), maar dat op de lange duur natuurlijk niet vol te houden en ook niet gezond is. Eet gebalanceerd en met mate, en je hoeft niks te laten staan. En inderdaad, helemaal zonder koolhydraten is niet haalbaar, op de lange duur niet lekker en al helemaal niet gezond. Die brandstof heb je nodig ; de kunst is hem ook te verbranden. Liever wat meer bewegen dan wat minder eten dus (tenzij je veel te veel eet natuurlijk, maar dat weet je zelf het best).

verantwoord afvallen is niet heel makkelijk, hier is een linkje en daar kan je alles over koolhydraten en diëten uitzoeken.........succes

Bronnen:
http://www.dieetinzicht.nl/index.php?page=index

Het is ook helemaal niet goed om géén koolhydraten te eten. Maar als bij jou, zoals je zegt, zo'n beetje álles wat je eet koolhydraatrijk is (dat is niet bij alle mensen zo!) dan kan het misschien wat minder. De koolhydraten die je weglaat (nogmaals, dat moet niet álle koolhydraten zijn) hoef je niet te vervangen. Schep gewoon wat minder aardappelen, rijst of pasta op je bord, en wat meer groenten. Meer eiwitten hoef je trouwens niet te eten. Als je een beetje op de gemiddelde Nederlander lijkt, krijg je daar al meer van binnen dan je nodig hebt, de meeste mensen eten namelijk substantieel meer vlees dan noodzakelijk. Als je wilt weten hoeveel je van iedere voedselgroep per dag binnen zou moeten krijgen, kun je kijken op de website van het voedingscentrum, zie de bron. Als je van bepaalde voedingsmiddelen (vooral die vet of koolhydraten bevatten, je eet niet snel teveel groenten) méér eet dan aangegeven, dan kun je beginnen met de hoeveelheid te verminderen tot de geadviseerde hoeveelheid. Als je niet meer eet dan geadviseerd, dan kun je de hoeveelheid vetten en koolhydraten wat verminderen (maar niet helemaal weglaten!) en kijken of je dan wel afvalt. Let wel op twee dingen: - Vergeet niet dat álles wat je in je mond stopt meetelt. Ook je broodbeleg en het koekje bij de koffie. Gebruik daarbij je gezond verstand: als je een bak muesli eet bij het ontbijt, moet je natuurlijk niet lunchen met 6 sneetjes brood. En bij de hoeveelheid vlees kun je beter niet kiezen voor een speklapje. - Je eetpatroon is maar de helft van gezond afvallen. Om goed resultaat te krijgen, zul je moeten bewegen. Ga uit van een half uur per dag. Je hoeft je daarbij niet dagelijks een half uur in het zweet te werken op de hometrainer, dagelijkse activiteiten tellen ook mee. Maar alleen als je van die activiteiten sneller gaat ademen. Met ferme pas naar de supermarkt en weer terug lopen telt dus wel mee, een middag slenterend winkelen in de stad niet.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Ik adviseer je om het boek van Dr. Atkins te lezen, daarin staat uitgelegd waarom koolhydraten funest voor je zijn. Ik doe het nu 10 weken en ben 10kg lichter, zonder dat ik honger heb gehad. Mijn huid ziet er beter uit, ik heb geen flauwtes meer, ben veel energieker, minder moe, ik vind het geweldig. Je kan van alles eten, ik adviseer je om op het Atkinsforum te kijken: http://www.atkinsforum.info/forum/ het staat bordenvol met recepten! Er is gigantisch veel mogelijk. Ik ken mensen die Atkins al járen doen. Wel eerst het boek lezen, dan wordt alles heel duidelijk voor je. Na het lezen van het boek ben ik direct begonnen, ik dacht; waar zijn we nou eenmaal mee bezig?! Succes!

In pasta gerechten zittten heel veel koolhydraten in, ik moest dit regelmatig eten tidens mijn opnamens vanwege dat ik anorexia nervosa heb.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100