kan multiple sclerose of wel ms over gaan. kun je weer beter worden?

mijn moeder heeft ms.. ze heeft het 17 jaar geleden gekregen. op het moment dat ze zwanger was. eerst gebuikte ze medicijnen er voor. maar nu niet meer. het lijkt zelfs beter te gaan.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma heeft MS.
Ze was 27 toen ze het kreeg en zit inmiddels in een rolstoel.
Het is nog niet te genezen,helaas..
En het gaat al helemaal niet over.
Maar er wordt wel veel onderzoek naar gedaan,blijven hopen dus.

Antwoorden (5)

Voor zover mij bekend zijn er slechts enkele gevallen waar een ms-patiënt genezen is, je moeder zal na zo'n lange tijd niet meer genezen. Een kenmerk van de ziekte is de zogenoemde up's en down's. Het verslechtert dus niet constant; soms gaat het beter, en soms gaat het minder. Laat je hierdoor niet misleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MS is helaas nog niet te genezen, het is een chronische ziekte waar nog steeds veel onderzoek naar gedaan wordt, maar waar nog steeds geen geneesmiddel voor gevonden is.
Er is wel medicatie ontwikkeld waardoor de ziekte enigszins onderdrukt kan worden, maar dit helpt helaas niet bij alle gevallen. Toch kan je er nog oud mee worden hoor. Mijn schoonmoeder heeft het al meer dan 25 jaar en zit pas sinds enkele jaren echt in een rolstoel. Zij is inmiddels bijna 80 jaar oud en heeft ook langere perioden
waarin ze zich beter voelt. Helaas valt er wel steeds iets meer uit omdat de ziekte zich toch uitbreidt naar andere hersencellen. Het is een ziekte die bij iedereen anders verloopt maar als je het hebt is er tot nu toe nog geen geneesmiddel voor, waardoor het verdwijnen kan.
12 jaar geleden
M.S. is helaas niet te genezen. Het verloop is wel heel verschillend per patiënt. Er zijn ook verschillende typen, hoewel ze soms ook in elkaar over kunnen gaan. Maar zo is er een type waarbij er periodes zijn van aanvallen zijn van klachten, en tussen die periodes in herstel optreedt. Soms gedeeltelijk, soms volledig. Er is ook een type waarbij er aanvalsgewijs symptomen zijn, en waarbij iemand na elke aanval weer wat moet inleveren aan functie. De achteruitgang kan bij sommige mensen heel snel gaan, bij anderen blijft het heel lang stabiel. En het kan dus ook dat iemand eerst meer klachten had, en dat het daarna heel lang weer beter gaat. Een zwangerschap heeft vaak een negatieve invloed op de klachten, dus het kan goed dat ze toen meer klachten had, en dat het nu weer wat beter gaat.

Je zou aan je moeder kunnen vragen of zij weet welk type ze heeft, en of ze wat meer kan vertellen over het te verwachten beloop. Nu weet je natuurlijk nooit zeker hoe het in werkelijkheid zal gaan, maar het kan goed zijn dat ook haar artsen een positieve prognose (=verwachting) geven, zeker als het al zo lang best wel goed gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt langzaam maar zeker steeds bekender, dat cannabisolie goede resultaten heeft bij MS. Omdat het nog steeds een verboden middel is, hoor je hier eigenlijk zelden iets over.
In 2008 is wel een MS patiënt door een rechter vrijgesproken (zie link hieronder), omdat hij cannabis teelde in verband met zijn gezondheid.

Het roken van cannais schijnt al enige verlichting te geven, maar het inwendig gebruik van enkele druppels per dag helpt het beste.

Toegevoegd na 1 minuut:
Typfoutje gemaakt...
cannais = cannabis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas gaat MS niet over en is niet te genezen.
Zelf heb ik helaas een heel vervelende vorm
Wie je ook tegenkomt met MS, bij iedereen uit deze grillige ziekte zich anders.
Je kunt dit ook in een heel lichte vorm hebben

Dit hoeft niet haar voorland te zijn en is verder ook totaal niet te voorspellen hoe dit gaat lopen er zijn ook mensen waar het proces jaren stil staat. Het ligt eraan in welk stadium je zit, soms zijn er nog medicijnen die het proces kunnen remmen.
Je kunt ook betere dagen hebben.
Het is niet erfelijk en je kunt er oud mee worden.

is het een idee om je informatie te zoeken op de volgende sites.
http://www.msvereniging.nl/
http://www.nationaalmsfonds.nl/

Jouw moeder heeft MS maar ook jij zult met de nodige vragen zitten, je kunt ze ook aan haar MS verpleegkundige stellen. Die kan je uitleggen hoe dit in elkaar zit
succes

Ellen