Nee.
Vaak is vaak beweerd dat de maancyclus van invloed is op ons slaapgedrag maar er is geen statistisch bewijs gevonden dat zo’n effect bestaat.

Alleen onderzoeken waarin wel een effect zou zijn aangetoond, leidden tot artikelen in wetenschappelijke bladen. Maar tegenover elke gepubliceerd onderzoek met positief verband stonden negentien niet gepubliceerde onderzoeken met een negatief verband.
Er was eerder bewijs om het omgekeerde aan te nemen: dat we slechter slapen bij nieuwe maan, wanneer alleen de schaduwkant van de maan is waar te nemen.
Als een dergelijk effect niet bestaat, waarom hebben we dan toch vaak het gevoel dat we onrustiger slapen wanneer het volle maan is? Dat komt voort uit de wens om verklaringen te zoeken voor dat wat we meemaken. Je slaapt slecht en het valt je op dat het volle maan is, dus maak je die koppeling. Terwijl we gedurende andere nachten net zo goed weleens slecht slapen, maar dan niet dat verband leggen.
Ook is er sprake van een placebo-effect: mensen zouden zich bijvoorbeeld onrustiger of agressiever voelen in de nacht rondom volle maan. Misschien gaan ze zich er wel naar gedragen als ze weten dat het weer volle maan is.
SimonV