Hoe bedwing ik ongewenst lachen?

Ik ben 15 jaar en ik heb een probleem op school. Vanwege een zekere stoornis (onderzocht) krijg ik vaak een "lachaanval" tijdens ongepaste momenten. Bijvoorbeeld als een leraar op school iets serieus uitlegt, of ik lach juist te lang door bij een grap. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet lach, want het is erg vervelend.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als reactie op de 2 reacties: het is niet zo dat ik in lachen uitbarst, maar meer dat mijn gezichtspieren zich vertrekken zodat het eruit ziet alsof ik lach.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Met een hamer op je kleine teen slaan. ;-) Serieus, mag ik weten welke stoornis dat is? Ik heb nog nooit van zoiets gehoord.

Antwoorden (5)

Ik heb daar ook soms last van, probeer dan aan minder leuke dingen te denken. Bijv aan de dood van een familielid, het klinkt raar maar bij mij helpt het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is dat je dit eerst even laat onderzoeken, en een verklaring hierover kan laten zien aan de betreffende personen. Dan kunnen ze er rekening mee houden en jullie samen een oplossing voor bedenken. Bijvoorbeeld dat je gewoon even de klas uitloopt.

Maar of je er echt iets aan moet doen? Ik zou er geen medicijnen voor nemen. Lachen is gezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Maar als het onderzocht is kan je mischien aan hun tips vragen en mischien blijft het wel zo en kan je er niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lachen is een reactie op spanning, onderdrukken zal dan ook averechts werken. Misschien kun je thuis ontspanningsoefeningen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt alsof je een soort tic hebt?
Kan degene die je stoornis onderzocht heeft je geen tips geven hoe hiermee om te gaan? Anders zou ik contact met diegene opnemen om om advies te vragen.
Bij bijvoorbeeld Gilles de la Tourette zijn tics niet te onderdrukken op het moment dat ze gebeuren, maar hebben mensen soms een soort voorgevoel dat ze eraan komen, en kunnen ze zichzelf dan zodanig afleiden dat de tic niet 'doorkomt'.
Daar staat hier informatie over: http://www.tourette.nl/2010/wat-is-tourette/wat-is-de-behandeling

Zorg ook dat je leraren weten dat je hier last van hebt, leg ze uit wat er aan de hand is, zodat ze je misschien beter begrijpen.