Wat is het verschil tussen pols- en hartslag?

Toegevoegd na 32 seconden:
(Pols en bloeddruk)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
21.9K
eikels46
een jaar geleden
is je pols frequentie ook afhankelijk van leeftijd

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je hier het verschil tussen bloeddruk en hartslag (wat ook wel polsslag heet) bedoeld.

De hartslag is de pompbeweging van het hart. Ook wordt de frequentie waarmee het hart slaat in slagen per minuut wel hartslag genoemd. Deze laatste heet ook wel polsslag, of kortweg pols omdat de hartslag zeer goed aan de pols te meten is.

De bloeddruk is de vloeistofdruk in het slagadersysteem. De bloeddruk wordt weergegeven door de bovendruk (systolische druk) en de onderduk (diastolische druk).
- De bovendruk is de maximale druk die wordt opgebouwd in de aorta of hoofdlichaamsslagader bij het samentrekken van de linker hartkamer.
- De onderdruk is het minimum van de druk die optreedt tussen twee samentrekkingen van het hart in, als de linker hartkamer zich weer met bloed vult.

Hartslag en bloeddruk kunnen wel nauw met elkaar verbonden zijn. Mensen met een hoge bloeddruk (bijvoorbeeld door aderverkalking) hebben over het algemeen een lagere hartslag.
Mensen met bloedingen, daarvoor daalt de bloeddruk (soms dramatisch) en de hartslag kan hierbij heel hoog zijn (in het begin, hartslag zal daarna snel afnemen omdat het lichaam in shock gaat).
Thecis
10 jaar geleden
Nou je vraag is inderdaad wel op verschillende manieren te interpreteren, mn door de toevoeging. Ik zal een poging wagen.

Je "hartslag" is het aantal keer dat je hart klopt per minuut. Bij elke klop wordt er een hoeveelheid bloed vanuit het hart de aorta en longslagader ingepompt. Dit heeft een golfbeweging tot gevolg die tot verderop in de vaten te voelen is. De golf in de vaten in de longen is van buiten niet te voelen, maar de golf die de aorta ingaat vervolgt zijn weg alle andere slagaders in. Op plekken waar de slagaders relatief oppervlakkig onder de huid liggen is deze golf dus te voelen. Een van deze plekken is de pols, maar er zijn meerdere plekken zoals de liezen/ in de knie/ op de voet/ in de hals/ op de slapen/ enz.
Met de "polsslag" wordt bedoelt hoeveel keer per minuut er zo'n golf in de pols te voelen is. Anders dan andere mensen hier beweren is de polsslag dus niet hetzelfde als de hartslag! In een normale situatie gebeurd het altijd dat de tijd tussen de slagen in de pols iets langer duren dan de tijd tussen de daadwerkelijke slagen van het hart. Hierdoor wordt een klein deel van alle hartslagen niet doorgegeven aan de pols en de polsslag is dus eigenlijk altijd iets lager dan de hartslag. Een verschil van 4-8 slagen is normaal; bij een groter verschil (en die kan tot in de tientallen oplopen!) spreken we van een "pols deficit", dit is een harde aanwijzing dat er sprake is van een ritmestoornis van het hart.

Elke keer dat het hart samenknijpt stijgt de druk in het hart en de bloedvaten; elke keer dat het hart weer ontspant daalt de druk weer. De bloeddruk is opgebouwd uit twee getallen. Het eerste en hoogste getal (de systolische bloeddruk) geeft aan hoe hoog de druk wordt in de slagaders op het moment dat hart samenknijpt en dus het bloed de slagaders inpompt. Het tweede en laagste getal (de diastolische bloeddruk) geeft aan hoe hoog de druk in de bloedvaten is tijdens de rustfase van het hart.
Dan bestaat er ook nog de polsdruk. Dit is simpelweg het verschil tussen het hoge en het lage getal van de bloeddruk.
Een bloeddruk van 120/80mmHg betekent dus dat de druk stijgt tot 120mmHg als het hart klopt, daalt tot 80mmHg tijdens de rustfase. De polsdruk is dan 40mmg (120-80)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Dat van de polsslag wist ik niet dat het zoveel kon verschillen.
Dank voor de correctie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan hoor.
Je hoeft je nauwelijks te schamen voor het feit, dat je dat niet wist. Dit is iets dat bijna geen een niet-medicus weet. Ik denk dat de meeste artsen dit inmiddels ook al vergeten zullen zijn...