Waarom zijn zoveel mensen bang voor iets waar ze niets van te vrezen hebben?

Tallozen raken in paniek als ze een spin, muis, of hommel zien. En maar zelden is kwaad van zoiets te vrezen. Ook maakt het niet veel uit hoe ouders/.opvoeders staan tegenover dezelfde objecten. Zeer jonge kinderen zijn vaak al ongelooflijk bang voor een pietepeuterig spinnetje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat ze niet gewenst zijn, niemand wil bv een grote spin in de slaapkamer, of een muis in je keuken.
Of een hommel om je hoofdf heen te zoemen.
Een spin ziet er nou eenmaal niet knuffelig uit en door zijn 8 poten lopen ze ook nog eens heel snel.
Een muis die alles aanvreet en binnen de kortste keren voor heel wat nageslacht kan zorgen is ook niet erg prettig.
Van deze dingen kun je bang worden omdat je er geen emotionele binding mee hebt, ze zijn niet zo aaibaar als bv een jong hondje.
(sommigen hebben muizen en/of spinnen als huisdier, die zullen er wel anders over denken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Oudere kinderen ook hoor geloof me ;)
Maar meestal licht het eraan waarmee ze het spinnetje linken in hun gedachten. Als jij van iemand een keer gehoord hebt dat een spin heel eng en gevaarlijk is en jij daarom angstig reageert op spinnen, geef je ze nooit de kans om te laten zien dat ze jou echt niets doen.

Het is dus meer een angst voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch blijkt uit onderzoek dat het wel uitmaakt hoe ouders/opvoeders tegenover het object staan.
Die angst is echt niet aangeboren.

Als heel jonge kinderen al ongelofelijk bang zijn voor iets, dan hebben zij iets gezien of meegemaakt.
Dat kan heel onbewust gaan.
En het is heel erg jammer.
Al die onnodige angsten kunnen je leven behoorlijk verpesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die spin kan nog zo klein zijn, hij kan dan juist in gaten kruipen waar jij dat niet wilt.

Grote spinnen kunnen je bijten op plekken waar je dit niet wilt.

Als je nog niet zo groot bent, is dit veel angstiger omdat je mentaal nog niet volgroeid bent als een volwassene.
Als kind ben je machteloos en zoek je veiligheid bij je ouders. Elk gevaar is een gevaar en een spin in je neus is niet fijn.